Hej Morten
Som i allerede har erfaret havde det været en god idé at have haft jeres aftale på skrift. Juridisk er en mundtlig aftale ligeså god som en skriftlig, men den mundtlige er af gode grunde svær at dokumentere.
I den beskrevet situation er den eneste rigtige fremgangs måde at sende ham først én rykker, derefter en mere og tilsidst videregive sagen til inkasso.
Det forholdsvis lille beløb taget i betragtning, er i måske bedre tjent med at, sluge kammelen og afskrive jeres tab end at sende den til inkasso (idet dette ikke er gratis). Lad det så være jeres lidt dyre lærepenge, så I i fremtiden får lavet et ordentligt aftalegrundlag. (og så vær glad for at beløbet ikke var større.)
I havde iøvrigt ikke behøvet at give ham et afslag i prisen. Jeg syntes det var flot gjort af jer, det er god service når nu i ikke kunne overholde jeres tidsfrist (hvilket tilgengæld ikke er særlig god service).
Jeg har et par håndværksmestre i mit netværk, og de vedligger altid Dansk Byggeris Standard Forbehold når de fremsender deres tilbud:
http://www.danskbyggeri.dk/C1257228004A0004/0/7BB8090809F2CB08C125744F0038626A/$FILE/standardforbehold_AB_maj08_DK.pdf
I den står der bla. at AB 92 skal ligge til grund for aftalen.
http://www.udbudsportalen.dk/data_udbud/1595062/AB92.pdf
Hvis i ikke allerede kender de nævnte dokumenter, så læs dem og få jer et overblik.
Venlig hilsen
Jacob