Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af udviklingsomkostninger

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Randers C
Tilmeldt 18. Dec 07
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Håber der er én eller flere der kan hjælpe mig her.

Jeg har et enkeltmandsfirma og jeg er p.t. ved at udvikle et større stykke software som jeg senere skal have solgt igennem et partnernetværk.

I den forbindelse bruger jeg jo en del tid på dette software, som vel i bund og grund er en værdiforøgelse af virksomheden? Mit spørgsmål er, om - og i så fald hvordan - jeg kan bogføre denne værdiforøgelse?

Jeg vil gerne have registreret den forbrugte tid, da jeg senere har et håb om, at det kan sansynliggøre en værdi af produktet - såfremt en af partnerne vælger at købe sig ind - enten helt eller delvist.

Kan det lade sig gøre rent regnskabsmæssigt?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:08

Hej!

Det kan du godt gøre.

Aktivere udviklingsomkostninger og så kredit egenkapitalen.

Tvivler dog på, at det har nogen værdi.

Du kan jo ikke røre driften, idet vi taler om egne timer, hvor du ikke kan udgiftsføre

en evt. afskrivning.

Fra Randers C
Tilmeldt 18. Dec 07
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 12:14

Hej Peter

Tak for svaret.
Hensigten med det hele er egentligt primært at synliggøre hvilke "omkostninger" der har været forbundet med selve udviklingsarbejdet. Jeg er endnu lidt "Bambi på glatis" mht. det regnskabstekniske, så det var derfor jeg søgte lidt erfaring.

Hilsen Carsten

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:39

Jeg forstår godt hvor du vil hen. Det du kan gøre er at du kan føre et såkaldt timesagsregnskab sideløbende med bogføringen som dokumenterer hvor meget tid du har brugt på projektet. Det er lidt det samme vi andre gør når vi rapporterer og fakturerer timer til kunder m.v. Men du kan ikke integrere disse timer i selve bogføringen. Det kan kun give bøvl.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)