Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aftale på Import agentur

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Mar 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Er der nogen der evt. ligger inde med et forslag/udkast til en enkel aftale på sit øl import agentur, jeg har en mundtlig aftale med det tyske bryggeri om eneimport af deres produkter til skandinavien, men vil gerne have det formelt på skrift.

På forhånd tak for hjælpen.....Henrik

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12882
Skrevet kl. 15:49

Er du distributør eller agent for bryggeriet ?  

Mvh

Ravn

Tilmeldt 4. Mar 09
Skrevet kl. 16:27

Hej Ravn,

Jeg er (eller vil blive) salgsagent/importør og har fået mundtligt tilsagn fra bryggeriet, men ønsker lidt mere end bare en mundtlig accept. Har du et godt forslag?

Hilsen Henrik

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12882
Skrevet kl. 18:19

Hej igen

Juridisk er der stor forskel på om du er distributør eller om du er agent for bryggeriet.  Det virker lidt på mig som om du ikke helt har klarhed over hvad det er du skal/vil være.

Men uanset hvad så bør du få lavet en kontrakt hos en advokat.

MVH

Ravn

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 18:59

Hej,

Som Ravn siger, så er der en kæmpemæssig forskel på at være agent og på at være distributør/importør. Forskellen består i, at en agent alene optager en ordre, og derpå leverer producenten som regel direkte fra Tyskland til kunden. Lidt som dropshipping fungerer på nettet. Agenten får så en kommission på mellem 5-10% (i hovedreglen). Han slipper så for at være lagerførende.

En distributør eller importør skal føre lager, bestemmer selv sine priser og producenten kender ikke distributørens kunder. Distributøren tjener hele differencen mellem indkøbspris fra Tyskland og salgsprisen i DK.

Uanset hvilken af de to roller, som man har - så SKAL man have en kontrakt. Agentaftaler er meget sjældent set idag, men de findes da.

En advokat er et godt råd. Det undrer mig dog, at producenten ikke har sådan en aftale ved hånden.

Med venlig hilsen

Flemming

Tilmeldt 4. Mar 09
Skrevet kl. 16:48

Hej Ravn og Flemming,

Tak for jeres fine svar, det er naturligvis distributør/importør jeg vil være. Kontakter nu producenten og ser hvad de har og så får jeg lavet en juridisk kontrakt/aftale med dem.

Stor tak for hjælpen.

Hilsen Henrik

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)