Følgende er 'sakset' fra rejsegarantifondens hjemmeside: Enhver, der i eget navn til kunder udbyder eller sælger rejsearrangementer direkte eller gennem en formidler, skal registreres i fonden. Det er ulovligt at udbyde og sælge rejsearrangementer, hvis arrangøren ikke er registreret i fonden Så der er ingen vej uden om - heller ikke, hvis I 'blot' er formidler. Mht. etablering i et andet land: Kontakt rejsegarantifonden, og vær opmærksom på, at det pågældende etableringsland givetvis også har nogle regler, I skal overholde, så det bliver sikkert ikke lettere.
|
Først og fremmest så er Rejsegarantifonden en EU-opfindelse så princippet bag fonden er dækkende for virksomheder, der udbyder rejsearrangementer i EU-lande. Rejsegarantifonden er blandt andet oprindeligt dannet som en form for forbrugerbeskyttelse - og det er jo ikke så ringe endda.
Der er nogle udgifter forbundet med at være omfattet af rejsegarantifonden. Først og fremmest skal der stilles en garanti overfor Rejsegarantifonden. Der er nævnt 200.000 DKK - min bud (baseret på hvad jeg ved andre smårejsearrangører er blevet mødt med af krav) er at I kan påregne alt fra 300.000 - 500.000 DKK.
Dertil kommer der en række oplysninger der skal indsendes kvartalsvis til fonden, ligesom I også skal kalkulere med en udgift til en revisorerklæring hvert år. Mit bud på prisen for denne opgave vil hvis det er en lille virksomhed være alt fra 10.000 til 20.000 DKK.
Hvis I vil forsøge at finde en smutvej udenom - så er udgangspunktet jo lovens definition af et rejsearragement. Dette finder I i (Lov nr. 315 af d. 14. maj 1997) om en rejsegarantifond
"§ 2. Ved et rejsearrangement forstås: 1) En pakkerejse, som består af en kombination af mindst to af følgende elementer, såfremt de af arrangøren udbydes samlet eller har været udbudt på forhånd og sælges samlet, og såfremt den samlede ydelse har en varighed på over 24 timer eller omfatter overnatning: a) Transport. b) Indkvartering. c) Anden turistmæssig ydelse, der ikke er direkte knyttet til transport eller indkvartering, men som udgør en væsentlig del af pakkerejsen. 2) En ydelse, der omfatter transport og indkvartering, som er aftalt med samme arrangør eller formidler, men som ikke er omfattet af nr. 1. 3) Transport og anden turistmæssig ydelse, som ikke har en varighed over 24 timer, men har en samlet pris på over 1.000 kr. Stk. 2. Særskilt fakturering af de i stk. 1 nævnte elementer medfører ikke, at kombinationen af disse falder uden for loven." Så der er ingen vej uden om, hvis I både eksempelvis både sælger transporten derned og overnatning. Jeg har selv bakset med ovenstående i forbindelse med min egen virksomhed som henvender sig primært til det amerikanske marked. Jeg endte mig at jeg pt. kun selv udbyder guidet 1-dagsture, hvor jeg ikke har noget med transport eller ophold at gøre.
Kaminski:Er det ikke muligt at registrere sig som formidlende virksomhed af oplevelser i det pågældende land?
Jo, hvis du flytter din virksomhed til det pågældende land.
Kaminski:Hvor går grænsen mellem at være et rejsebureau og blot en virksomhed der sælger "hotelpakker" i et andet land?
Skillelinjen fremgår af loven som nævnt ovenfor.
Kaminski:Hvis en eller anden virksomhed eksempelvis sælger kroophold i Tyskland, så behøver de vel heller ikke som sådan at være registrerede som et rejseselskab?
Korrekt hvis virksomheden eksempelvis kun formidler overnatningen (hvis det er det du mener med "hotelpakke"). Hvis I tlbyder noget udover bare overnatningen at det begynder at blive problematisk.
Jeg har set flere eksempler på virksomheder som udbyder rejser uden at være medlem af rejsegaratifonden. Når rejsegarantifonden bliver opmærksomme på sådanne er der ingen kære mor. De er rimelig barske.
God vind med projektet.
Henrik
PS. Jeg er iøvrigt enig i bemærkningerne om at det er en hård branche og specielt hvis det ender med kun at være "overnatning" i tilbyder. Men hvis I kan tilbyde noget unikt så kan det være en meget meget god forretning af have med turister at gøre!