Men da jeg er på SU, må jeg maks. tjene et vist beløb om året ved siden af.
For at ligge under dette maksimum, er jeg vel nødt til at opspare overskuddet i et firma? For senere hen at udbetale pengene som løn, så jeg kan bruge dem privat, når jeg er færdig med min uddannelse.
Jeg regner med at investere overskuddet i ejendom til udlejning, aktier o.l.
Hvilken selskabsform er smartest, og hvordan skal det hænge sammen med I/S selskabet hvor indtægten kommer fra?
.. Med smartest i overskriften, mener jeg selvfølgelig den ordning hvor ved, der ryger mindst til SKAT.
Enig. Det at det er et interessentskab betyder blot at du så kun får en andel af viriksomhedsoverskuddet og skal beskattes heraf. Det er denne andel du kan opspare i din egen virksomhedsordning.
Som det også bliver sagt kan du kun investere i visse værdipapirer (samt fast ejendom). Taler vi investering i aktier kan det ikke ske i virksomhedsordningen hvorimod obligationer herunder også såkaldte virksomhedsobligationer er ok. Vil du mere end det er det et ApS vi taler om og så skal du jo have din medinteressent med på ideen.
Dvs. hvis verskuddet er på 500.000 et år, hvoraf 250.000 af dem er mine, kan jeg opspare disse i min egen virksomhedsordning? og dette har ingen inflydelse på min partner i firmaet ?
Det man kan sige er at det opsparede overskud og den foreløbige virksomhedsskat henstår i virksomheden indtil den dag (det år) hvor du hæver mere i virksomheden end overskuddet giver plads til, eller den dag hvor du lukker/sælger virksomheden (og ikke opstarter en ny).
Dvs. i den periode hvor du er på SU kan du opspare overskud og når du så er færdig og måske ikke får så høj en løn i starten kan du tage opsparet overskud ud og derved optimere din indkomst så du går helt op til topskattegrænsen. Paradokset her er jo så bare at det netop er mens folk er studerende at de har behov for de penge der tjenes
Kunne virksomheden ikke investere pengene i en lejlighed/ejendom ? Og på en eller anden måde overdrage til mig personligt den dag jeg er færdig med SU'en ?
Jo - Forudsat at lejligheden/ejendommen kun anvendes erhvervsmæssigt. Dvs. til udlejning. Når du så er færdig med SU'en kan du lade udlejningen ophøre og selv flytte ind i lejligheden hvorved den overgår til dig helt privat.
Men er det ikke lidt den omvendte verden. Det er vel næppe mens du er på SU at du kan købe en lejlighed og der er jo også lige det med godkendelse hos kreditforeningen. "Alle andre" på SU får jo deres forældre til at købe lejligheden hvor de så har den i en virksomhedsordning.