jeg har haft en enkeltmandsvirksomhed igennem 2 år med lidt arbejde ved siden af - hvilket gør at jeg ikke har udtræk af løn til mig selv.
Mht. revisor så vil jeg høre om min revisor (større stats. aut. kæde) nødvendigvis skal gennemgå/reviderer mit regnskab for at lave min selvangivelse/regnskab?
Regnskabet i firmaet er ligetil, og jeg finder det derfor begrænset, for hvad der kan være af fejl heri.
Kan jeg ikke blot oplyse dem mine aktiver ultimo (som kun er et varelager) og resultatet(som er et lille underskud) - samt lade dem indberette min selvangivelse på denne baggrund?
Eller skal de nødvendigvis have hele mit regnskab? Sidst badt de om en backup af Summa, og der røg en del timer på gennemgang af dette - hvilke ikke er helt billige.
Din virksomhed skal ikke revideres, med mindre du har bedt om det.
Normal praksis er at laver en gennemgang og giver en erklæring på det.
Man kan også lave det hele selv og sende ind til skat.
Regnskabet bliver i første omgang ikke sendt til skat, men oplyser i din selvangivelse
hvad der er gjort. Alså gennemgang af revisor eller ej.
Hvis din bogføring er rimelig, bør dit honorar for regnskab ikke ligge over 7 t.kr med møder, selvangivelse, gennemgang af årsopgørelse og tilretning af forskudsregistrering.
Hvis man som selvstændig ønsker at have revisor til at lave selvangivelsen, og dermed få en "blåstempling" overfor skat, er revisor jo et eller andet sted nødt til at vide, at det han sætter sit navn på, også er i orden - derfor er han nødt til at have regnskabsmateriale og gennemgå forskellige "kritiske konti", disse kunne meget vel være repræsentation, "personaleudgifter", mindre anskaffelser, mellemregning osv. Desuden skal han jo (hvis man ikke selv har gjort det), rykke rundt på privat andel af telefon, kørsel/drift af bil, afskrivninger af driftsmidler og blandede driftsmidler, lave periodiseringer osv, før regnskabet viser et korrekt resultat. Så jo, han har brug for at se regnskabsmaterialet :)
Men man behøver jo ikke tage en af de store dyre kæder, til dette arbejde. Jeg ville langt hellere benytte mig af en lille selvstændig revisor, som Olsen eller Peter :)
tak for svarne til jer alle - jeg kan naturligvis følge tankegangen.
Blev lettere overrasket da jeg fik en regning sidst på 10.000,- - året før var den på 5000,-. Der var dog lidt korrigering - bl.a. en efterangivelse på moms, men virker dog stadig af meget.
Hvad bør jeg forvente i pris fra en "alm. revisor" for:
Alt bogført og klart til årsregnskab (alt kontrolleret og verificeret). Summa-filer gives (har også for 2007 hvis nødvendigt). Min private del er i sig selv meget overskuelig.
Nu siger du jo ikke noget om omfanget af virksomheden men 5.000 kr. kan absolut ikke siges at være dyrt. Du siger så at den var 10.000 kr. i år men oplyser samtidig at der var noget korrigering, efter angivelse af moms m.v. Der kan da meget vel have ligget 3-4 timers ekstraarbejde i dette hvorved forskellen er lokaliseret.
Jeg skal ikke kunne sige hvad satserne er i det pågældende firma men 1.200-1.600 er ganske almindeligt hos de større revisionsvirsomheder, hvis det kan gøre det, men her er det formentlig en medarbejder der har lavet det og der er satsen nok nærmere 700-1.000 kr.