Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Interssentskab

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Feb 09
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er 4 drenge på 21 som er ved at stifte et firma, vi skal låne 100.000 kr til en kasse kredit. Vi har udgifter på ca. 70.000 kr i opstartsperioden,.

2 af drengene har stiftet en gæld på hhv. 50.000 & 100.000 kr.

Vi har snakket med en advokat som mener at det bedste ville være at lave et interessentskab..

Dog mener jeg det måske ikke er så smart da der er tale om solidariskhæftelse ved et interssentskab.

Hvad er jeres holdninger til dette?? og har i nogle forslag til hvad vi kan gøre..

Håber i kan hjælpe mig

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:56

Hvor mange tråde vil I oprette med samme emne ? Smile

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 23. Feb 09
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 15:37

Det var en fejl, den blev bare ved med at sige fejl på siden da jeg forsøgte at oprette tråden :)

Det må i undskyld og kan ikke finde der hvor man sletter det.

Tak for hjælpen.

Tilmeldt 27. May 05
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 19:57
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 13:44

Hvorfor egentlig ? På sigt er jeg enig i at en ApS løsning er det rigtige men her og nu vil de jo få en personlig hæftelse for bankgælden uanset hvad. medmindre de skal forpligte sig overfor andre kunder, herunder har meget risikofyldte aktiviteter kan jeg ikke se fordelen i at etablere et ApS fra scratch fremfor at oparbejde de  fornødne værdier til at kunne lave en skattefri virksomhedsomdannelse om et år eller to. At de starter som I/S gør også at de sikrer sig at kunne få personligt fradrag for underskuddet hvis det ikke går som forventet, som kan modregnes i anden lønindkomst hvorimod et underskud i et ApS ikke vil kunne bruges til noget. 

Tilmeldt 24. Feb 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:51

Hvis jeres behov/frygt er den solidariske hæftelse og det går forud for evt. underskud/overskud og andre skattemæssige filurligheder er det bedst at skaffe anpartskapitalen til et ApS, idet den eneste personlige hæftelse i såfald er personlig kaution, ligesom der der ikke kan være solidarisk hæftelse med mindre der er solidarisk kaution.

Mvh

regnskabsdoktoren.dk 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 15:59

Rolig nu. Hvis gælden til banken er interessentskabets/selskabets eneste forpligtelser i forhold til omverdenen så er der i praksis ingen forskel på at hæfte personligt/solidarisk og at påtage sig en personlig kaution overfor virksomhedens bankgæld. I en situation som her hvor det beløb virksomheden skal ud og låne, ikke er meget større end det beløb som stifterne sammen vil skulle finansiere/låne for at kunne etablere et ApS er det til at overse.

Tilmeldt 24. Feb 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:20

Jo Jo, men nu ved vi jo at i den virkelige verden vil der ved drift af et selskab være et hav af forpligtelser herunder moms og andre simple kreditorer. Derfor hvis 1. prioritet inden stiftelse er beskyttelse mod sodidarisk hæftelse så kan en undgåelse af personlig og/eller solidarisk hæftelse mod fremtidige kreditorer opnåes ved at drive selskabet som ApS.

Mit råd er at kun at hæfte for det absolut nødvendige, lån til egenkapital og lignende banklån. Personlig hæftelse overfor andre kreditorer, handelspartnere, offentlige myndigheder mm. skal undgås. Den gæld kan man hænge på for evig såfremt det går galt som iværksætter.

regnskabsdoktoren.dk

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 16:26

Jeg er bestemt  ikke uenig bortset fra at det med kreditorerne afhænger meget af virksomhedens branche og udgiftsniveau. Problemet er jo imidlertid også at hvis en hæftelse bliver aktuel på kort sigt så vil det skyldes virksomhedens driftsforhold og der er ikke meget ved at stifte et ApS, for derefter at realisere et underskud og lukke det. Så havde man være bedre tjent med at have underskuddet personligt. Særligt hvis underskuddet er finansieret via bank hvor man alligevel har påtaget sig en personlig hæftelse. 

Nu kender vi jo ikke sagen i detaljer men umiddelbart er det jeg lægger op til at køre det som I/S i et år for at oparbejde de midler der skal til at stifte det som ApS.  

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)