Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af penge fra driftskonto til aftaleindskudskonto - og retur igen

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Aug 07
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Min mand og jeg har et ApS. Vi har en god likviditet og pga en bedre rente valgte vi d. 2.1.09 at flytte en stor sum penge fra ApS's driftskonto tii ApS's nyoprettede konto i samme bank - et såkaldt aftaleindskud. Allerede d. 30.1.09 viste det sig, at det ikke rentemæssigt kunne betale sig, så vi flyttede summen, nu plus en slat renter, tilbage til vores driftskonto. Men hvordan bogfører jeg dette? Vi bruger Economic, og der har jeg jo kun en konto, der hedder 'bank' - altså driftskontoen. Og 'renter' er jo renter af denne.

Håber I kan hjælpe mig? På forhånd tak

Mange hilsner

Susanne 

Tilmeldt 19. Jul 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 17:44

Hej Susanne,

Jeg kan godt se din forvirring, for det bogføringsprogram du bruger er som standard meget "all round" sat op, men det kan bestemt individualiseres så det passer lige til din virksomhed.

Hvis du vil gører det korrekt så man kan følge transaktionerne skal du oprette en konto inden i din bogføring der fx hedder "aftale konto", hvis du benytter standardkontoplanen mener jeg din bank har konto 5820 hvorfor passende kan oprette en konto der hedder 5821 og fører dine banktransaktioner på denne.

For at oprette en konto i Economic, skal du gører følgende:

• Tryk på fanebladet "instillinger" øverst på din skærm
  • Tryk på "kontoplan" til venstre op din skærm, hvorefter din kontoplan kommer op i visningsfeltet
  • Tryk nu på "opret konto" inden i visningsfeltet, hvorefter der øverst i din skærm kommer felter frem til oprettelse af en ny bankkonto.
  • Udfyld følgende:
    • Nr.=5821 (hvis min antagelse er korrekt, ellers et kontonummer i nærheden af din eksisterende bank)
    • Navn=aftalekonto
    • Type=status
    • Nøgletalskode=Likvide beholdninger
    • D/K=Debet
    • Adgang=åben

Nu skal du bare trykke OK, så er din konto tilgængelig i din kontoplan.

Du er altid velkommen til at kontakte os.

Med venlig hilsen

DLBA Consult

30611406

Tilmeldt 23. Aug 07
Skrevet kl. 19:33

Hej DLBA Consult

1000 tak for det grundige svar. Skal jeg så blot bogføre renterne fra denne konto under 'renter' også?

Mange hilsner

Susanne

Tilmeldt 19. Jul 08
Skrevet kl. 19:54

Hej Susanne,

Renterne bogfører du bare på konto 4310 "renteindtægter". Hvis du gerne vil oprette en speciel konto ligenetop til renter fra aftalekontoen foretager du en kontooprettelse, men evt. kontonummer 4311 "renter aftalekonto". Denne konto opretter du på næsten samme måde som banken. Dog med følgende undtagelser:

• Status skal erstattes med drift.
  • Debet skal erstattes med kredit.
  • Likvide beholdninger skal erstattes med Finansielle poster.

Du er altid velkommen til at kontakte os.

Med venlig hilsen

DLBA Consult

30611406

Tilmeldt 23. Aug 07
Skrevet kl. 20:01

Kære DLBA

Jamen igen fornemt svar - det var dog nogle voldsomt gode pædagogiske evner vedkommende der gemmer sig bag DLBA har - fantastisk.

Mange hilsner

Susanne

Tilmeldt 19. Jul 08
Skrevet kl. 20:13

Hej Susanne,

Vi fra DLBA takker mange gange for de rosende ord.

Med venlig hilsen

DLBA Consult

DLBAconsult@hotmail.com

30611406

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)