Min mand og jeg har et ApS. Vi har en god likviditet og pga en bedre rente valgte vi d. 2.1.09 at flytte en stor sum penge fra ApS's driftskonto tii ApS's nyoprettede konto i samme bank - et såkaldt aftaleindskud. Allerede d. 30.1.09 viste det sig, at det ikke rentemæssigt kunne betale sig, så vi flyttede summen, nu plus en slat renter, tilbage til vores driftskonto. Men hvordan bogfører jeg dette? Vi bruger Economic, og der har jeg jo kun en konto, der hedder 'bank' - altså driftskontoen. Og 'renter' er jo renter af denne. Håber I kan hjælpe mig? På forhånd tak Mange hilsner Susanne |
Hej Susanne,
Jeg kan godt se din forvirring, for det bogføringsprogram du bruger er som standard meget "all round" sat op, men det kan bestemt individualiseres så det passer lige til din virksomhed.
Hvis du vil gører det korrekt så man kan følge transaktionerne skal du oprette en konto inden i din bogføring der fx hedder "aftale konto", hvis du benytter standardkontoplanen mener jeg din bank har konto 5820 hvorfor passende kan oprette en konto der hedder 5821 og fører dine banktransaktioner på denne.
For at oprette en konto i Economic, skal du gører følgende:
- Tryk på fanebladet "instillinger" øverst på din skærm
- Tryk på "kontoplan" til venstre op din skærm, hvorefter din kontoplan kommer op i visningsfeltet
- Tryk nu på "opret konto" inden i visningsfeltet, hvorefter der øverst i din skærm kommer felter frem til oprettelse af en ny bankkonto.
- Udfyld følgende:
- Nr.=5821 (hvis min antagelse er korrekt, ellers et kontonummer i nærheden af din eksisterende bank)
- Navn=aftalekonto
- Type=status
- Nøgletalskode=Likvide beholdninger
- D/K=Debet
- Adgang=åben
Nu skal du bare trykke OK, så er din konto tilgængelig i din kontoplan.
Du er altid velkommen til at kontakte os.
Med venlig hilsen
DLBA Consult
30611406