Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Løn eller udbytte fra APS

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Aug 07
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 16:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er,

Min kone og jeg ejer et APS i fællesskab. Jeg har fast job og betaler topskat. Hun har indtægt som konsulent via APS'et på 200-300.000 kr. årligt.

Kan man udbetale det skattefrie udbytte fra APS'et (vist 2 x 100.000 kr.) uden at udbetale løn til min kone, eller findes der et vist niveau for hvad hun først skal have udbetalt som løn, før man kan udbetale udbytte.

mvh

Lars

Tilmeldt 19. Jul 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 16:18

Hej Lars,

Der er desværre ikke noget der er skattefrit udbytter i danmark, men det er muligt at udlodde udbytte til lav beskatning (28%/43%/45%). Grænserne kan du se på skats hjemmeside: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1788182 .

Der er ingen faste regler for hvornår man skal udbetale udbytte contra løn, for at opnå en skattemæssig optimum. Men en grov tommelfingerregl er følgende: Først løn op til mellemskat grænsen, så udbytte, så løn op til topskattegrænsen også udbytte igen. Som sagt er det en tommelfingerregl, for øvrig optimering bør man gennemgå den enkeltes skattemæssige situation.

Med venlig hilsen

DLBA Consult

30611406

Tilmeldt 6. Aug 07
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 17:14

Hej og mange tak for svar,

Betyder dit svar, og henvisning til "SKAT" at udbytte fra APS er lig med aktieudbytte?

hilsen

Lars

Tilmeldt 19. Jul 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 17:24

Hej Lars,

Det er korrekt forstået, der er ingen forskel.
Hvis jeg en anden gang kan være dig behjælpelig, eller du på anden måde har brug for rådgivning til skat, regnskab eller optimering, er du velkommen til at kontakte os.

Med venlig hilsen

DLBA consult

30611406

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:43

Udbytte fra ApS er aktieudbytte eller aktieindkomst ja.  Jeg ville så nok sige at tommelfingerreglen er løn op til topskattegrænsen og udbytte for resten, men mellemskatten og udbyttebeskatningen (28%) ligger meget tæt på hinanden. Den reelle samlede udbytteskat udgør ca. 48% når der tages højde for at selskabet ikke har fradrag for udbytte, i modsætning til løn.

Det Lars mener med "skattefrit udbytte" er udbytte med en beskatning på 28%, svarende til den udbytteskat som selskabet skal indeholde ved udbetalingen. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)