Der er efterhånden en del iværksættervirksomheder herinde som er i målgruppen for messer. I den forbindelse kunne det være interessant at høre, hvor mange der benytter rådgivning i forhold til strategi for deltagelsen, hvem vil vi gerne i kontakt med og hvordan kommer vi så det?
Vi leverer selv rådgivning men af en eller anden årsag er det primært temmeligt store virksomheder vi arbejder for på det felt - der må da være det samme behov - hvis ikke større for de små og mindre virksomheder?
Hvis jeg skulle bruge jer skulle i gøre det på den måde at i tilbyder mig 1 eller 2 gratis (salgs)møder. Hvor i præsenterer jer og jeres produkter, og efterfølgende giver mig et samlet tilbud på at afholde messe for mig. Her snakker jeg all-service, i levere møbler o.l. (dem kan i jo købe og tjene på at leje ud), i levere booth-babes, skaffer merchandise osv osv.
Så får jeg én regning, og skal stille med mit salgs-crew på messen og så er alt taken-care-of.
Ok, er slet ikke vores marked - vi bygger ikke stande m.m. men rådgiver og træner standmedarbejdere ligesom vi laver kick-off møder.
Nej men nu kigger du på et nyt markede (iværksættere) ... så må du jo se hvad feedback det giver ;)
Iværksættere har generelt ikke råd til kurser og den slags ... jeg har været på et salgskursus der kostede en mindre formue(20k) og det var først på mit fjerde år som selvstændig jeg fik råd til det... og der går 6-12 mdr mere før jeg får råd til 2. del af det.
Der er ingen tvivl om at nye iværksættere godt kunne bruge lidt træning og nogle staldfiduser omkring det at præsentere sig på en messe. Dog undrer det mig at firmaer der beskæftiger sig med den slags ikke er mere i felten omkring nystartede små iværksættere, - jeg kan ihvertfald ikke få øje på nogen.
Hvad skulle der være i vejen for at holde nogle fyraftensmøder for små nye firmaer i de undervisningslokaler kursusvirksomheden alligevel betaler husleje for? For små midler (powerpoint m.v.) kan man jo nemt få stablet et show på benene der kan inspirere til messedeltagelse, og det er vel ikke helt umuligt at udnytte sin erfaring og kontakt til at få aftaler i stand med messearrangører, trykkerier m.v. om at gøre noget "i småt og billigt" for på den måde at koble de nye firmaer til sig.
Det bliver sværere at starte op i de nærmeste år pga al krisesnakken, men mon så ikke oddsene for de virksomheder der så rent faktisk starter op bliver bedre vedr. vækst? Så meget at det kan betale sig at nurse dem? Måske nogen virksomheder skulle satse mere på at få frøene til at spire, end at plukke blomsterne på de store planter som der bliver flere og flere om at dele.
Måske nogen virksomheder skulle satse mere på at få frøene til at spire, end at plukke blomsterne på de store planter som der bliver flere og flere om at dele
Jeg er ikke uenig med dig i ovenstående. For mange iværksættere er det at deltage på en messe en stor og ofte ganske udgiftskrævende investering. Ja. det kan undre at ingen firmaer gør mere for at fange iværksætterne og hjælpe dem til at gøre deres messedeltagelse til en succes og dermed en positiv oplevelse. Der er intet som en dårlig oplevelse der afholder en for at deltage på messe igen.
Der er megen strategi og overvejelser der skal gøres forinden deltagelse i en messe og som Michael (Dyrebilen.dk) kan meget introduktion for iværksættere gøres billigt og måske gøde jorden for en senere kunde, ligesom der nok også kan laves nogle "begynderpakker" for første messedeltagelse.
Min egen første messeoplevelse var med en indgangsvinkel om at vise flaget. Det blev hurtigt ændret til en mere målbevist plan for at der skulle skabes salg og mediekontakter. Det har siden udviklet sig til en køreplan hvor vi bl.a. satte fokus på nøglepersoner (sikret os aftalte mødetidspunkter), fik trænet vores standpersonale, Professionelt opbygget stande og ikke mindst opfølgning efter messerne.
Vi kører faktisk 1-dags kurser i at få mere ud af messedeltagelsen - det næste i fredericia den 6 marts, hvis nogen skulle være interesserede. Det koster under 2000 kr. for Aminoér. Check evt. www.mibro.dk
Det vi oftest oplever er, at virksomheder tager på messe for at: prøve lykken, fordi andre gør det eller fordi branchen er repræsenteret. Alt for få spekulerer nok i at få udarbejdet en strategi for deltagelsen - hvordan man får mest mulig handel ud af det.