Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart i Tyskland

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 12. Feb 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Hvor går man hen som dansk statsborger og opretter cvr-nr i Tyskland ?

Findes der en "opskrift" på nettet hvor man kan læse om hvordan man opretter firma i Tyskland, selvfølgelig gerne på dansk ?

På forhånd mange tak.

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 21:13

Kommer lidt anpå om det skal være GmbH eller hvad, de koster faktisk kun én Euro i indskudskapital og tilsvarer et dansk ApS, dog koster oprettelsen ca. 1000Euro hos Advokat/revisor notar igennem Dantax i Flensborg.

Se evt. www.dantax.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:45

KimS...Det må være et GmbH&Co. KG du tænker på med 1 Euro indskudskapital og dette tilsvarer et

SMBA...eller?

Tilmeldt 27. Nov 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 16:43

Hej lennemann

Et CVR-nummer i samme forstand som i DK findes ikke hernede. Men heldigvis kan du få masser af andre numre, jeg tror i Tyskland er vi stædigvæk førende på bureaukratiområdet ;-)

Hvis du vil starte firma i Tyskland, skal du som minimum hilse på rådhuset og udfylde en "Gewerbeanmeldung" . Det koster omkring 150 kr. Så er du i gang med et enkeltmandsfirma og får snart post fra mange forskellige tyske myndigheder:

• "Finanzamt", Skat - dem skal du fortælle via et kompliceret formular hvor meget du har tænkt dig at tjene i fremtiden, og du får tildelt en "Steuernummer" og du kan også bestille en "Umsatzsteuer-Identifikationsnummer" - det skal du bruge hvis du handler med kunder i andre EU-lande, f.eks. dit eget danske firma
  • "Berufsgenossenschaft", en slags pligtforsikring du muligvis (afhængig af branche) kommer til at betale og være medlem - de har også medlemsnumre
  • "Industrie- und Handelskammer", her skal du blive medlem, og det koster også en pæn klat penge og er til ingen nytte. Hvis du er håndværker, så skal det være "Handwerkskammer", og hvis du er både/og, så deler de dig op;-)

Må jeg lige spørge, hvorfor skal du overhovedet oprette tysk firma, du kan ja ligesågodt operere som dansk firma hernede?

Mange hilsner
Joachim 

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6570
Fra  TextReactor Skrevet kl. 16:51

Vil det ikke være en fordel at have et tysk firma hvis man vil satse på at være "seriøs" over for tyske kunder? 

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:52

Peter - Revisor:

KimS...Det må være et GmbH&Co. KG du tænker på med 1 Euro indskudskapital og dette tilsvarer et

SMBA...eller?

Peter,

Er vi ikke mere over i et kommanditselskab??

Henrik

Tilmeldt 27. Nov 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:11

Niels - netopcom.dk:

Vil det ikke være en fordel at have et tysk firma hvis man vil satse på at være "seriøs" over for tyske kunder? 

Nu synes tyskerne ikke umiddelbart at der useriøst at være dansk Wink

Nej, men det er vel meget, meget afhængig af hvad man er ud på. Men i mange tilfælde er det måske en fordel at have min. kontor og telefon i Tyskland, og der er bestemt mange andre tilfælde hvor man kommer ikke udenom en solid tysk Kapitalgesellschaft med masser af bureaukrati...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:37

Henrik..Nej..det mener jeg ikke!

Et kommanditselskab er et KG!

Et Aps er et GMBH!

Et SMBA er et GMBH&Co. KG!

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:45

Peter - Revisor:

Henrik..Nej..det mener jeg ikke!

Et kommanditselskab er et KG!

Et Aps er et GMBH!

Et SMBA er et GMBH&Co. KG!

Peter,

Jeg har brugt lidt tid på at studere det nærmere og er ikke uenig med dig i at  GMBH&Co. KG er tilsvarende SMBA. Jeg kunne heller ikke få kapitalkravet til at stemme med de 25.000 EURO jeg var blevet oplyst om.

Niels,

Jeg havde lidt samme forståelse for dig at en etablering i Tyskland og tysktalende kundeservice er en vigtig del, hvis man vil ind på set tyske marked.

Henrik

Tilmeldt 12. Feb 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:30

Takker for svaret.

Har lige et lille tillægsspørgsmål. Hvor lang tid er de om at sende VAT-nummeret efter oprettelse?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)