Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af vennetjenester???

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Oct 06
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et personligt Holding selskab (aps) og har et par spørgsmål i den forbindelse:

Bogføring

1) Mit holding selskabet ejede nogle aktier i et udenlandsk firma som netop er blevet solgt. I forbindelse med salget modtog jeg en betydelig hjælp fra en af mine advokatvenner (vennetjeneste). Jeg vil meget gerne betale ham for hjælpen og vurdere han har brugt (30 timer+). Han kan og vil ikke sende en faktura da dette vil give ham en ekstra skat plus at det vil/kan virke som om han driver business ved siden af sin ansættelse i et større  advokatfirma. 

Jeg har tænkt på at give ham en rejse som tak for hjælpen, men da mit holding selskab er passivt kan det jo virke som om der er urent trav

Nogen forslag til hvordan jeg løser dette?

Mvh

C

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 13:23

Det er lidt vanskeligt. Forærer du advokaten en rejse, vil han alligevel skulle betale skat af værdien. Det mest reelle ville vel være at udbetale noget B-honorar, og så betale skat af beløbet. Jeg har svært ved at se, hvordan du kan give en gave af betydeligt omfang, som ikke bliver skattepligtig og samtidig er fradragsberettiget for dig. Måske andre er mere kreative...

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 16:03

Kreativ og kreativ er så meget sagt. Det vi kan slå fast er at du ikke kan udbetale ham goder eller penge via holdingselskabet uden at han bliver beskattet. Derimod er der ingen som brokker sig over hvsi du privat beslutter dig for at forære ham en rejse. Dvs. hvis du afholder udgiften af egne private midler. Udadtil vil det jo bare fremstå som at det er dig der har været ude at rejse.  

Noget andet er så at jeg kan se et problem hvis der pludselig opstår tvivl om det arbejde som advokaten har udført. Der kan du muligvis få et problem med at gøre ansvar gældende.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 13:06

Jeg er langt fra skatteekspert, men så vidt jeg husker, kan man da ikke skattefrit give gaver privat, når det er over et hvis beløb.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:59

Du har som sådan ret men personerne her er ikke omfattet af den såkaldte gaveafgiftskreds og der er ikke noget gavemiljø. Hvis der sker noget ja så er det at advokaten beskattes af frirejsen som vederlag for det udførte arbejde men i bund og grund vil ingen interessere sig for en rejse som en person har afholdt udgiften til privat. Herunder overveje om det nu er ham selv eller en anden der har deltaget.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)