Jeg skal have produceret nogle mindre plastemner og er blevet anbefalet Litauen (ud over Vietnam og Kina). Litauen er tæt på og medlem af EU, men kan det betale sig? Jeg kender priserne på forme og produktion i DK, men hvad er niveauet i Litauen?? Er der specielle forhold jeg skal tage hensyn til... alle råd, erfaringer og idéer er meget velkomne :-)
Prisforholdet mellem litauen og DK / Kina for værkøjer er normalt således:
DK = 100%
L = 70 %
CN = 20%
Det er en gennerel grov anslag - Det afhænger naturligvis af hvilken opgave der er tale om. Værktøj er normalt præget at lønomkostninger så producer det der hvor lønen er lavest.
Bedste mulighed er at faa konkrete bud. Jeg er bosidende i Litauen og kan finde producenter mod beskedent fee. Vi har flere Litauske ansatte der kan se paa dette og finde mulige producenter som du kan faa konkrete tilbud fra.
Efter adskillige forhandlinger nåede jeg frem til den billigste i Litauen (ikke nødvendigvis den bedste), formpriserne på de forme jeg skulle bruge lå mellem 2250 og 3250 Euro. En Ok pris (cirka halvdelen af hvad den dyreste producent ønskede) og produktionsomkostningerne var ca. de samme for de tre firmaer i opløbet. I de afsluttende forhandlinger, dags dato, steg prisen pludselig med 30 procent for både forme og produktion. Meget irriterende og ikke mindst spild af min tid.
Kan I anbefale en plastproducent der er til at stole på, og som gerne er billig (forme), og ikke mindst nem at besøge med fly. Behøver ikke at være Litauen :-(