Jeg er kommet i tvivl om jeg skal starte forfra mt. fakturanummerserie efter årsskiftet eller om jeg skal fortsætte den gamle?? Kan man gøre begge dele eller?
Jeg laver pt. fakturaer i word og har afsendt en faktura som også er betalt, men har kaldt denne nummer 1... Skal jeg gøre noget for evt. at rette dette eller???
Nu er jeg ikke bogføringshaj, men så vidt jeg ved, så skal dine fakturanumre blot være unikke. Hvad du så selv syntes er logisk i forhold til dig og dine kunder, må du om. Der er derfor ikke nogle krav om at du skal starte forfra - blot at de er unikke.
Jeg vil foreslå at du bare fortsætter nummerserien, så får du ikke problemer med 2 forskellige faktura med samme nummer. Mht. den faktura du har sendt, ved jeg ikke lige hvordan du klarer det. Muligvis kan du klare det med en skriftlig erklæring som du lægger ved dit regnskab (forklar hvad der gik galt).
*reklame* Jeg sælger et drøngodt faktureringsprogram der klarer det hele, se link til mit firma (Vipilon ApS) længere nede *reklame slut*
Dine faktura skal have fortløbende numre, dvs du skal kalde den første fx 1, den næste skal så hedde 2, du skal kunne genkende den foregående ud fra den næstes nummer. Hvilken serie du vælger at bruge er helt op til dig selv. Hvis du er kommet til at bruge samme nr så vil jeg forslå du printer en ny ud med rettelsen, lægger den sammen med den forkerte og skriver en forklaring på den nye, hvorfor du har rettet faktura nummeret.
Ja, jeg ville klart også fortsætte nummerserien. Specielt i e-conomic, hvor man kan fakturere i både nyt og gammelt regnskabsår, bliver det noget bøvl, hvis man kører med 2 forskellige nummerserier, og ikke får rettet nummeret til, hvis man skal lave en 31/12-faktura.