Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nogle gode råd til opstart af IT firma?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Herfølge
Tilmeldt 24. Jan 08
Indlæg ialt: 62
Fra  BilligProjektor.dk Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Normal 0 21 false false false DA X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4

Hej Amino’er!

Jeg håber at I kan hjælpe mig med et par spørgsmål og eventuelt nogle gode råd.

Jeg overvejer at starte et lille firma, som skal beskæftige sig indenfor IT området. Jeg har tænkt mig, at jeg vil fokusere på webdesign og webprogrammering i første omgang, og – alt afhængig af hvordan firmaet kører – yde lidt konsulent hjælp / ordne pc’er for private og mindre virksomheder.

Jeg kender mine begrænsninger og ved, at jeg ikke selv vil kunne ordne avancerede programmering (endnu) og har derfor tænkt, at jeg vil tilknytte nogle freelancere når det brænder på med programmeringen. Hvis det kommer til at gå godt, vil jeg nok heller ikke få tid til alle opgaverne selv, så freelancere indenfor det grafiske område, kan nok også komme på tale.

På længere sigt – og hvis det går godt - skal firmaet også beskæftige sig indenfor software-området.

Jeg har tænkt mig, at jeg vil køre det på deltid, for jeg er samtidig i gang med en datamatiker uddannelse, som jeg agter at fuldføre.

Nu til spørgsmålene:

Hvad siger I? Er jeg helt ude i hampen og vil gabe over for mange ting på en gang eller tror i godt det kan lade sig gøre?

Hvad skal et evt. firmanavn være? Det skal gerne kunne forbindes med det jeg laver og må også godt indeholde mit efternavn ”Kramer”.

Og til sidst; hvordan fungerer det egentlig med ansættelse at freelancere?

Mvh.

Kramer

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:36

Tror du ikke der er mange som yder sådan en service allerede? Tjek f.eks. på amino, der er en del.

Men ellers, held og lykke med din ide...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:40

Hej Kramer,

Nej du er ikke langt ude i hampen. Det virker på mig som om du gerne vil starte en virksomhed op stille og roligt, og så tage det som det kommer uden at starte for hårdt ud. Du kender dine egne "svagheder", hvilket i sig selv er en styrke og du er klar over at du på nogle punkter skal have freelancere ind til nogle opgaver, hvor dine egne kompetencer ikke rækker.

Jeg synes det lyder som en god idé, du starter med de ting du selv kan, og får folk til at hjælpe dig med de ting du har svært ved, og i takt med at virksomheden og dig selv får flere og flere opgaver skal der flere folk ind.

mht. freelancere så er det vel flere muligheder, de kan aflønne dem i en % del af opgavens pris, eller pr. time eller hvad ved jeg.

Jeg tror der er flere på Amino der vil være interesserede i at lave lidt freelance for dig, når det kommer til stykket =)

Held og lykke med det hele!

dbh Rasmus

Fra næstved
Tilmeldt 21. Jun 08
Indlæg ialt: 363
Fra  sensolin gulvmontering Skrevet kl. 20:23

jeg både kører som freelance og bruger også freelance

freelanceren skriver en regning for udført arbejde, prisen er jo noget i på forhånd har aftalt

den betaler du bare, som en hvilken som helst anden regning,

god vind

Fra Herfølge
Tilmeldt 24. Jan 08
Indlæg ialt: 62
Fra  BilligProjektor.dk Skrevet kl. 09:55

yusuf:

Tror du ikke der er mange som yder sådan en service allerede? Tjek f.eks. på amino, der er en del.

Jeg VED at der allerede er mange der udbyder den service, men så må man jo gøre det bedre end dem.. ;-) Eller hvert fald prøve, hvis det er jeg starter.

Til alle (3): Tak for de gode råd indtil videre! :)

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 10:02

yusuf:

Der er plads til flere endnu......

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Randers C
Tilmeldt 18. Dec 07
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 10:07

Sådan en indstilling dur da ikke ;-)

Bare fordi der ligger en Netto rundt om hjørnet, betyder det da ikke, at Fakta ikke kan åbne en butik ved siden af. Konkurrence er sundt for alle, og at der evt. skulle findes mange i forvejen er vel bare ensbetydende med, at der også er et marked.

Go for it!

Fra Tårs
Tilmeldt 12. Dec 07
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 10:09

Ansæt Stein Bagger Big Smile

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 11:08

Hej Kramer,

Som det allerede er nævnt, er webdesign- og programmering et crowded marked i forvejen. Derfor skal du nøje overveje, hvordan du skal skille dig lidt ud og/eller markedsføre dig, så du får kunder i butikken.

Det bliver såmænd nok din største udfordring. At det så også kan blive hårdt at drive et deltidsfirma, mens du læser, er så et luksusproblem Smile

Fra Aabenraa
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 589
Fra  ABAKOMP ApS Skrevet kl. 11:26

Der er altid plads til flere og hvis du gør det godt eller finder din niche har din virksomhed helt klart en existensberettigelse. Især at du vil starte ved siden af dit arbejde er en god ide, og hvis det ikke virker som det skal så har du ihvertfald lært en masse om at drive en virksomhed, salg, regnskab, kontakt til det offentlige osv. Desuden er det rigtigt sjovt at have en virksomhed, selvom aflønningen især de første år tit ikke svarer til arbejdsindsatsen.

Du skal bare være klar over dine grundlæggende motiver for at starte. Jeg har hørt mange gange den med "Jamen så kan jeg selv bestemme hvor meget og hvornår jeg vil arbejde" .. yeaaaa riiight!! Stick out tongue

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)