Jeg har et lille linkkatalog hvor jeg i forbindelse med tilmeldingen af links beder brugeren om at indtaste en mail adresse.
Spørgsmålet er så om jeg må bruge den mail adresse til at sende mails til brugeren?
Det som jeg har i tankerne er at lave en konkurrence hvor brugerne skal lave et link til mit katalog på deres site (linkbuilding og trafik). Jeg vil så udtrække en vinde som vil få deres link fast på forsiden i en måned, fremfor det random link der nu er på forsiden. Derudover vil jeg lave et link øverst på kategori-siden og statistik-siden. Konkurrence skal så hedde "Giver du et link, så giver jeg tre!"
Mail adressen vil altså ikke blive videregivet til andre og jeg mailer kun "kunden" om noget der er relevant og har med mit linkkatalog at gøre. Det mener jeg godt man må i en webshop, men gælder det også her?
I må også meget gerne kommentere på om sådan en konkurrence overhovedet kan have nogen værdi, både for mig og for brugeren der vinder?
Hvis kunderne aktivt har klikket ja til at modtage et nyhedsbrev ved oprettelsen så må du gerne - ellers må du ikke. Så skal du sende dem et alm. brev og der spørge til om de ønsker at modtage dit nyhedsbrev og rette deres profil eller lign.
Det er nok ikke fordi du skal regne med at der kommer en masse link ind på siden som brugeren ikke ville have tilmeldt alligevel. En konkurrence hvor man vinder pluslink m.v. ses efterhånden ret ofte :)
Hvis kunderne aktivt har klikket ja til at modtage et nyhedsbrev ved oprettelsen så må du gerne - ellers må du ikke. Så skal du sende dem et alm. brev og der spørge til om de ønsker at modtage dit nyhedsbrev og rette deres profil eller lign.
Jeg mener der er noget med at hvis man har en webshop, så må man maile ud til samtlige tidligere kunder, uden tilladelse, så længe det direkte omhandler shoppen. Eller er jeg helt gal på den?
Hvis du skal sende et budskab som på INGEN måde kan tolkes som reklame eller salg af noget, så må du gerne maile dem der har haft handlet uden tilladelse.
Men hvis du med din mail har den mindste ting der kan tolkes som reklame/salg så skal kunderne have givet aktiv tilladelse og uden denne må du ikke sende til dem uanset hvad.
Hvis du skal sende et budskab som på INGEN måde kan tolkes som reklame eller salg af noget, så må du gerne maile dem der har haft handlet uden tilladelse.
Men hvis du med din mail har den mindste ting der kan tolkes som reklame/salg så skal kunderne have givet aktiv tilladelse og uden denne må du ikke sende til dem uanset hvad.
Okay, så det er kun ting som navne-ændring, konkurs, fusioner, betingelser og lignende man må udsende mails omkring?
Der er ikke nogen steder der står præcis hvad du må undsende, men det må ikke antyde at du vil sælge eller brande et navn. Så noget af det du nævner kunne være noget man udsendte.
Og kort fortalt omkring det som startede denne tråd, så må man godt sende en email til en kunde der har handlet hos en, men kun såfremt at kunden forinden har haft mulighed for, at sige nej til at få emails. Dvs. at når kunden indtaster hans email skal han have mulighed for at fravælge emails, men som default må den gerne være slået på ja, igen så længe man har god mulighed for at sige nej.
Desuden skal der være nem løbende mulighed for at sige nej når du sender noget til dine kunder.
Jeg have må have været i den samme tanke som jeg startet med, hvis man starter et nyhedsbrev om senere, så må man ikke tilmelde folk uden at de siger aktivt ja.
Altså hvis man har haft 10.000 kunder og starter med, at tilbyde nyhedsbrevet, så skal de selv ind og sige ja i profilen eller ved nye køb have den som default eller udsende et alm. brev og bede om tilladelse.
Men hvis man køber og den står som tilmeld og man aktivt kan slå det fra
Et ligne indlæg var forleden oppe og vende - læs her: http://www.amino.dk/forums/t/50596.aspx?PageIndex=4
Martin svarede følgende:
Martin Thorborg:
Kære venner
I forbindelse med at vi gør det samme med SPAMfighter, så havde vi et møde med forbrugerombudsmanden og konklussionen var. At
hvis man tilbyder en gratis service, hvor man "tvinger" folk til at
modtage et nyhedsbrev, så er det ok, så længe det står tydeligt og man
nemt kan framelde sig igen. Og det var helt ok at man så tog den gratis
service fra folk igen hvis de frameldte sig. Så ingen panik, den er godkendt på rette sted.
Kan du sammenligne de to tilfælde? I det link du henviser til stod der i betingelserne, at man sagde ja til at modtage et nyhedsbrev. Det er det som Martins T svar går på.
I denne tråd har du tilmeldt dig uden at give tilsagn om noget som helst.