Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

b-skat til freelancere

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Jan 08
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har læst lidt om b-skat. Jeg har et enmandsfirma og står og skal ansætte en eller flere freelancere uden eget firma. Jeg vil derfor betale dem b-skat-honorarer. Og det er de med på – også det med at de skal indberette til skat.

Jeg er også klar over at de ikke må tjene mere end 50.000 kroner om året.

Men, i mit regnskab er jeg i tvivl om hvad jeg gør. Påfører jeg så bare ”lønnen” som en udgift uden moms?

Da det er blogindlæg der skal skrives er afregning meget nem:

x blogindlæg af y kroner = x kroner i alt.

Men så har jeg læst at man skal registreres som ”oplysningspligtige”. Hvad er det? Og er der andet papirnusseri der skal udføres?

Tak !!!!

vil gerne være anonym

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:02

søggi:
Jeg vil derfor betale dem b-skat-honorarer. Og det er de med på – også det med at de skal indberette til skat.

Det er nu dig der har indberetningspligt overfor SKAT!

Hvorfor ikke vende den om og lade dine ghostwriters sende dig en faktura uden momd

Så sender de dig en fakturea på

x blogindlæg af y kr. = x kr.

Da de ikke er momsregistreret fakturer de dig uden moms og du bogfører udgiften uden at løfte moms af i dit regnskab.

Den eneste forskel er at du slipper for at skulle indberette til SKAT.

Henrik

Tilmeldt 7. Jan 08
Skrevet kl. 14:37

altså de skal jo skrive det på deres selvangivelse. Det var det jeg mente

Men hvad vil det sige at være oplysningspligtig?

vil gerne være anonym

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 14:42

søggi:
Men hvad vil det sige at være oplysningspligtig?

At det er dig der skal fortælle SKAT hvad DU har udbetalt til dine ghostwriters.

Henrik

Tilmeldt 7. Jan 08
Skrevet kl. 19:21

men hvordan bliver jeg så oplysningspligtig. Altså hvad skal jeg gøre og udfylde af blanketter m.m. ? 

vil gerne være anonym

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 19:38
Fra Randers
Tilmeldt 21. Feb 06
Indlæg ialt: 254
Fra  Jobfisk.dk Skrevet kl. 09:41

Klovn:

Hvorfor ikke vende den om og lade dine ghostwriters sende dig en faktura uden momd

Så sender de dig en fakturea på

x blogindlæg af y kr. = x kr.

Da de ikke er momsregistreret fakturer de dig uden moms og du bogfører udgiften uden at løfte moms af i dit regnskab.

Den eneste forskel er at du slipper for at skulle indberette til SKAT.

Henrik

Altså, hvis jeg har forstået dette korrekt, så kan en freelancer sende mig en faktura uden moms, som jeg så bare betaler og bogfører, som jeg nu skal. Og så skal jeg ikke gøre mere - jeg skal heller ikke fortælle SKAT at jeg har udbetalt penge til vedkommende (det er altså op til hans egen samvittighed om han vil fortælle SKAT, at han har tjent disse penge)?

Er det korrekt forstået?

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 09:51

Henrik Rygaard:

Altså, hvis jeg har forstået dette korrekt, så kan en freelancer sende mig en faktura uden moms, som jeg så bare betaler og bogfører, som jeg nu skal. Og så skal jeg ikke gøre mere - jeg skal heller ikke fortælle SKAT at jeg har udbetalt penge til vedkommende (det er altså op til hans egen samvittighed om han vil fortælle SKAT, at han har tjent disse penge)?

Er det korrekt forstået?

Det er korrekt forstået under forudsætning af, at din freelancer IKKE er momsregistreret.

Henrik

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:51

Jeg er enig i at det er det han bør gøre men Henrik prøv lige at læs skattekontrolovens § 7A. Iflg. loven har man indberetningspligt når man udbetaler honorarer til virksomheder som ikke pålægger moms. Der er imidlertid stort set ingen som bruger denne regel og Skat kender den dårligt nok. Derfor er jeg enig.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 15:04

Skattekonsulenterne:
Henrik prøv lige at læs skattekontrolovens § 7A

Ups og mig der har siddet med inderetningspligter en kort overgang Embarrassed

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)