Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ERFA-gruppe - økonomistyring med WinFinans

Side 6 ud af 10 (94 indlæg)
Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tom,

I forlængelse af eksport af data så har jeg disse spørgsmål:
Vi nærmer os jo årsafslutningen og revisor skal have balance og bilagsdata - det gør vi jo så på den beskrevne måde.

Spørgsmål:
1. Men først afsluttes regnskabet ikke ?
- ved at overføre resultat til resultatkonto i egenkapitalen. Derefter udlæses de to excl. filer. Loggen opbevare disse data også efter de er udskrevet til de to filer excl. Balance og excl.Bilagsdata ikke ?

2. Når der oprettes et nyt regnskabsår så oprettes der vel også en ny tom log ? 

3. I Small Business har jeg disse forudsatte filer til eksport:
A:\Bilag.txt og A:\Balance.txt - jeg går så ud fra at det er kommasep. filer der så skal udskrives til drev A:
- kan det ændres til at blive andet drev og excl filer som du beskriver ?
- har været lidt rundt omkring men kan ikke finde hvor dette gøres mener det er muligt

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  joma company Skrevet kl. 15:10

Hej Tom,

Det er jo nemt at sende spørgsmål videre jeg har nu testet nogle af mine spørgsmål. til dig og kan konstatere at loggen IKKE tømmes automatisk men også at der alene udskrives for det regnskabsår man står i!!!

At der i Small Business udskrives komma separerede filer i txt og stadig kun for det år man står i.

Det kan godt anbefales at TRÆNE i brugen af systemet uden at komme galt af sted. I WinFinans kan du kopiere data filen og træne med den eller i demo regnskabet om du hellere vil det.
Men husk at tage en kopi af filen der hedder: Wl2kdata hvis du ikke bruger demo regnskabet til træning - selv bruger jeg kun demo til opslag for at se hvordan det kan gøres.

Når du tager en kopi deraf så får du en fil med følgende tekst:

Kopi af Wl2kdata - nu har du så to filer Wl2kdata og kopi af Wl2kdata - nu kan du arbejde videre med dine øvelser og når du er klar dermed ja så kan du slette Wl2kdata og så skal du omdøbe kopi af Wl2kdata ved at højre klikke og vælg omdøb og giv filen navnet Wl2kdata - og så har du trænet uden at gøre skade på din regnskabsfile Wl2kdata der igen er klar til at bogføre dine bilag i.

God fornøjelse

mvh john sommer

Fra Hv idovre
Tilmeldt 6. Sep 07
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 15:51

Hej John!

Det er jo altid rart når man selv kan besvare alle sine spørgsmål Wink - Men det var godt at du fandt ud af tingene. Og ja, det er altid godt at lave en kopi af databasen sådan at man derefter kan eksperimentere uden at komme galt af sted. 

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  joma company Skrevet kl. 16:47

Hej Tom,

Tak for din tilbagemelding: Men jeg fik ikke klaret dette:

3. I Small Business har jeg disse forudsatte filer til eksport:
A:\Bilag.txt og A:\Balance.txt - jeg går så ud fra at det er kommasep. filer der så skal udskrives til drev A:
- kan det ændres til at blive andet drev og excl filer som du beskriver ?
- har været lidt rundt omkring men kan ikke finde hvor dette gøres mener det er muligt om  

Kan man ændre drev og fil navn et sted ? HUSK jeg har Small Business !

mvh john sommer

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  joma company Skrevet kl. 17:58

Hej Martin,

Jeg har gennemført samme øvelse: fra bilagsikonet åbnes alle finansposter og en markering og kopi giver mig indsat i excl en opdeling i debi - og

k reditore !! Det burde du også få ?

mvh john sommer

Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 18:36

Hej John og Tom,

Jeg har lige lidt svært ved at komme med feedback da jeg pt. ikke har adgang til systemet p.gr. af nogle netværksproblemer, men jeg skal nok komme tilbage så snart som muligt.

mvh

Martin

Med venlig hilsen

Martin Bolbroe, www.TiTiT.dk

Fra Hv idovre
Tilmeldt 6. Sep 07
Skrevet kl. 07:24

Hej John!

Ja - du kan umiddelbart ændre drevet blot ved at browse dig frem til det rette sted eller skrive f.eks. C i stedet for A. Virker dette ikke hos dig?

Det er en semikolonsepareret fil den genererer. Denne kan du umiddelbart importere til excel. Det nemmeste er nok at du omdøber den til "bilag.csv" fra en stifinder og så skulle excel selv finde ud af at åbne den korrekt

Tilmeldt 21. Jun 06
Skrevet kl. 09:59

Hej Tom,

Nu fik jeg testet det! Og tak for tippet. Jeg syntes ellers jeg havde været inde og prøve det en gang tidligere, men der fik jeg kun to tomme filer ud af det. Men denne gang kom der både balance og bilag. Og bilagslinierne var endda for det indeværende regnskabsår så de er lige til at bruge.

Men igen synes jeg at der mangler noget brugervenlighed for man kan f...... ikke læse sig frem til det hverken i hjælp eller andre steder.

Alle andre steder i Winfinans hvor du kan eksportere data er der et excel ikon du kan trykke på bare ikke her.

mvh

Martin

Med venlig hilsen

Fra Hv idovre
Tilmeldt 6. Sep 07
Skrevet kl. 12:36
Tilmeldt 21. Jun 06
Skrevet kl. 16:48

Hej Tom,

Problemet med den dokumentation fra Winfinans er at den er ikke opdateret så jeg har fundet flere uregelmæssigheder mellem den og de faktiske forhold.

Her er hvad der står i dokumentet:

Bilagslog

Bilagsloggen håndterer import/export af bilag til udveksling.

Alle bogførte bilag kan gemmes i en særlig Exportlog, hvor de bliver liggende, indtil de skal exporteres. Herefter udlæses de til diskette eller fil til vedhæftning på e-mail og indlæses i andet kopi af regnskabet via Importlog.

Logbøgerne kan betragtes som en kopi af samtlige bogførte bilag, kopien kan overføres til Kladden i et andet Winfinans System og her bogføres for at ajourføre to ens systemer. Når Bilagslog er afkrydset til at gemme bilag fra Kladden (Gem bilag i Exportlog ved postering)vil loggen vokse hver gang der trykkes Bogfør. Når udlæsning er data er foretaget bør Exportlog (og tilsvarende Importlog) derfor ryddes, så bilag ikke overføres flere gange.

Det er kun posteringer, som overføres, dvs. alle stamdata omkring Adresser, Kontoplan etc. skal være ens i begge systemer.

Og dette skærmbillede er vist:

Og her er sådan som mit skærmbillede ser ud:

Så jeg ville ikke umiddelbart kigge i dokumentationen som det første.

Med venlig hilsen

Side 6 ud af 10 (94 indlæg)