Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fri bil OG skattefri kørselsgodtgørelse

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Vester Skerninge
Tilmeldt 2. Apr 08
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kære Aminoer...

Jeg har en virksomhed og i den forbindelse fri mil, hvoraf jeg bliver beskattet efter gældende regler.

Je har fået tilbud om, at blive tilknyttet en anden virksomhed... på lønningsliste. Ved dette job er der en del kørsel hvilket honnoreres efter gældende regler ... statens takst.

Mit spørgsmål er følgende.

Jeg betaler kr. 4.000,- blankt hver md for at have fri bil

Kan jeg benytte denne bil i mit forventede nye job, og så få skattefri kørselsgodtgørelse.??

Hvis ikke. Kan jeg beholde bilen, og tage en anden på opgaver for det nye firma.??

Jeg vil helst beholde bilen. Evt. kan fruen overtage den. Jeg har et aps hvor jeg... og dermed også fruen ejer 100%.

Je håber en venlig sjæl herinde har overblik over dette, og vil have ulejlighed med er svar.

De Bedste Hilsner

Jørn Lind

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:54

Hej Jørn!

Det burde der ikke være noget i vejen for.

Vi taler om 2 forskellige arbejdsgivere, og i princippet stiller du din firmabil til rådighed for et andet firma,

og dette får du skattefri kørselsgodtgørelse for.

Fra Taastrup
Tilmeldt 12. Dec 08
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 13:17

Er ikke helt enig, mener at det netop var sagen mod borgmester Rene Milo, Greve. At han havde et firma, hvor han havde fri bil og samtidig fik km-penge for kørsel for kommune. Det blev vist underkendt og han måtte betale tilbage til kommunen.

Er dog ikke helt sikker!

Men synes det bør undersøges nærmere.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:34

Hej Jacob!

Ja...det kan jeg godt se, selvom det er indenrigsministeriet, det afgjorde sagen, som Milo så fulgte.

Men Jørn, prøv at tale med SKAT!

Jeg kan ikke se det logiske i, at det ikke kan lade sig gøre.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:47

Nej Peter men nu er skat jo ligesom ikke logik. Det her er noget man kan læse sig til i Ligningsvejledningen og i afgørelser fra bl.a. 1994 og 1997.

Forudsætningen for at man kan få skattefri godtgørelse er at man kører i egen bil og det er der ikke tale om når man bliver beskattet af fri bil. dette kan kun lade sig gøre hvis man betaler arbejdsgiveren for den, set i forhold til ham, private kørsel.

Man kan så diskutere hvordan det i samme situation er med fri bil i virksomhedsordningen da det jo her er den skattepligtiges egen bil der anvendes men det er det samme har skatteministeren udtalt tilbage i 1994.

Så den går ikke: Hvis der oppebæres skattefri godtgørelse vil godtgørelsen blive beskattet ligesom at evt. fradrag for befordring skal tillægges værdien af fri bil.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:51

Ja..o.k. Bent....har haft fat i ligningsvejledningen nu..........desværre Jørn.....den går ikke så!

Du må så eventuelt bruge den anden model, som du skriver om!

Fra Vester Skerninge
Tilmeldt 2. Apr 08
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 15:14

Tak for svarene til jer alle.

Ja, det er med at holde tungen lige.....

Jeg vil i givet fald lade min frue blive beakattiget af bilen. Og så evt. anskaffe en gul pl bil privat. Så er det vel helt Ok... eller ??

Tusind tak for hjælpen

DBH

Jørn Lind

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:23

Korrekt. Så længe det er den anden bil der bruges erhvervsmæssigt og ikke den fri bil så kan der oppebæres skattefri godtgørelse. Det er iøvrigt underordnet om den anden bil er en gul eller en hvidpladebil men økonomisk er der jo god ide i at få den billige registreringsafgift og køre privat i firmabilen.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)