Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart og køb af virksomhed

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Aug 06
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har mulighed for at købe en virksomhed til 250.000 KR. Det skal være 250K i kontanter.

Mit tanke er at oprette en holdingselskab som kan eje denne virksomhed.

Jeg ønsker også at finansiere virksomheden med mine egne midler. Dvs. at hvis jeg vil undgå at låne pengen i banken.

Jeg overvejer derfor at lave en enkeltmandsfirma der kan tjene 125.000 kr + noget ekstra.  Derefter konvertere denne
til et Holding selskab og et drift selskab. Så kan drift selskabet tjenne de sidste 125.000 KR.

Så kan mit holding selskab købe virksomheden. drift selskabet låner holding selskabet penge eller pengene gives i udbytte.

Det er vigtigt at jeg får et holdingselskab.

Her er mine spørgsmål

1. Kan man  ren juderisk godt konvertere virksomheden fra enkeltmands til holding + drift selskab?
2. skal jeg måske oprette et holding selskab og en enkeltmands firma. Holding selskabet kan så låne penge
af enkeltmandsfirmaet?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:34
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej!

Et holdingselskab kan ikke eje en personlig virksomhed.

Køb virksomheden , lav et drifts ApS og herefter et holding ApS via en skattefri anpartsombytning.

Forstår ikke al de krumspring du vil lave!

Tilmeldt 7. Aug 06
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 16:50

Hej Peter

Jeg tænkte lidt kreativt med de krumspring og jeg havde en ide om det nok ikke kunne lade sig gøre.

Hvis jeg har forstået det helt rigtigt så kan jeg altså lave et personligt ejet selskab og denne personlige virksomhed kan tjene de 250K og derefter købe det selskab jeg ønsker at købe? Når jeg har købt selskabet så kan jeg oprette et holding + drift selskab af min personlig ejet selskab?

Dvs. det her vil også kunne lade sig gøre at hvis det lykkedes mig at tjenne 150K så kunne jeg privat låne de sidste 100K privat?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:52

Hej!

Ja...det burde det!*S*

Fra Tårs
Tilmeldt 12. Dec 07
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 18:30

Jeg oprettede i sin tid et holdingselskab og et ApS.

Altså 2 selskaber til samme pris.

Du kan jo bruge de 125k fra holdingselskabet til oprettelse af ApS.

Peter har ret. For mange krumspring gør forvirringen total. Tag den nemmeste vej!

Held og lykke!

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:15

Enig med de øvrige men det du foreslår kan faktisk godt lade sig gøre:

Du køber virksomheden personligt. Lader den indgå i virksomhedsordningen og efter et stykke tid omdannes den til selskab, hvorefter der så efterfølgende bygges et holdingselskab på. Men den model bruger man typisk hvor virksomheden ikke er i stand til at rejse de 125.000 kr. til et selskab i form af værdier eller likvider. Eller hvor virksomheden påregnes at være underskudsgivende i starten.

Her skal du stille med 250.000 kr. og virksomheden må formodes at give overskud: Stift et holdingselskab og et driftsselskab ved indskud af 125.000 kr. Lån 125.000 kr. via selskabet hos en bank eller lån dem selv, og før det på en mellemregningskonto med selskabet. Herefter køber driftsselskabet virksomheden.        

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)