Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er der dog ikke stadig banker der faktisk vil låne penge ud?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Næstved
Tilmeldt 13. Jun 07
Indlæg ialt: 30
Fra  Smarte Løsninger IVS Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Efter mange års flirten med iværksætteriet er jeg nu nået til "the real thing". Jeg er i gang med at købe en virksomhed. Processen har kørt nogle måneder nu samtidig med at jeg har været arbejdsløs, jeg blev fyret i oktober. Men jeg mangler stadig finansieringen, der ikke uventet volder mig nogen kvaler.

De penge jeg mangler nu er de første to rater af den aftalte købspris, resten finansieres over driften. Den første rate, der skal falde nu, før jeg kan overtage anparterne og træde ind i selskabet, har jeg dækning for i friværdien i vores landejendom. Den anden rate, der skal falde i løbet af 2009 er dækket ind af en arv, som realiseres i løbet af 2009. Bankens risiko er derfor ret begrænset synes jeg.

Jeg har været kunde i Nordea i 8 år, men de tror ikke nok på forretningen, som ellers har fungeret fint i 6 år, og de vil ikke hjælpe mig. Danske Bank tror jeg ikke på som verden ser ud lige nu. Sælger har relation til Arbejdernes Landsbank, som ikke synes jeg har friværdi nok! Min coach anbefalede Jyske Bank, som synes vores privatøkonomi er for stram! I disse timer venter jeg et svar fra Nykredit Bank, og håber på det bedste, men skulle det blive endnu et "nej" må jeg straks videre. FIH virker heller ikke oplagt i disse dage.....

Jeg kan tage telefonbogen og gå alle bankerne i gennem, men det tror jeg ikke der kommer noget godt ud af. Mit spørgsmål her er derfor om der dog ikke er nogen der kender en bank, der er sulten efter en god ny totalkunde, dvs. realkredit, privatøkonomi, det nye selskab (ApS), min hobbyvirksomhed (ApS), min kones personligt ejede firma samt mit lille holdingselskab (ApS).

Fra Næstved
Tilmeldt 26. Oct 08
Indlæg ialt: 562
Skrevet kl. 14:46

Hej Claus,

Jeg er selv ansat i Danske Bank, og det er min klare opfattelse at i hvert fald vores organisation aldrig siger nej til at overtage et sundt engagement, ej heller at udvikle det. Min kones projekt får også den "funding" det har brug for, fordi banken kan se at det er en sund forretning.

Der er meget snak i medierne om at bankerne har smækket kasserne i, også overfor kernesunde virksomheder. Det er en noget modificeret virkelighed, og tænker man tanken til ende er det også ganske ulogisk. Ingen bank er interesseret i at vende en fornuftig forretning til en tabsgivende kunde, fordi man aktivt går ind og bremser udviklingen.

Mit bedste råd til dig er igen at gå til den bank hvor du til dagligt har dine bankforretninger, og hvor du er kendt som en solid kunde. Fremlæg dit projekt, ud fra en god forretningsplan, og lad være at overdrive når du fortæller om potentialet. Giv udtryk for at du har en veludviklet realitetssans, og er bevidst om risikoen ved at starte selv, og låne penge til det ;-) Bankerne møder hver dag masser af mennesker der har fundet på verdens bedste idé.

Jeg er nysgerrig efter hvorfor du ikke "tror på Danske Bank" sådan som verden ser ud lige nu? Udover din egen bankforbindelse (Nordea) er netop Danske Bank nok det bedste mulighed for at få kredit lige pt.

- Peter

Change the story of your business into a story of success - www.231milesfromberlin.com

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 15:07

Hej

Lige umiddelbart lyder det som om der er lidt vel rigelig gang i aktiviteterne på landejendommen i forvejen, - hvad skal du med alle de firmaer?

Man kan selvfølgelig give finanskrisen skyld for meget, men prøv alligevel at kigge nærmere på din nuværende og fremtidige økonomi. At du kan træde ind i selskabet er jo ikke ensbetydende med at din fremtidige virksomhed (og dermed dit indtægtsgrundlag) er sikret. Du træder jo ind i de selvstændiges rækker, på godt og ondt. Hvis din kone også er selvstændig, ville jeg da også som långiver være tilbageholdende, og det har ikke noget med finanskrise at gøre. Normalt er det jo en fordel med fast ejendom når man skal låne, men det er netop fordi at man kan benytte friværdien som bufferzone i tilfælde af forbigående økonomiske problemer, eller i en salgseriode således at huset sælges på markedsvilkår og ikke på en tvangsauktion. Når du både skal belåne friværdi, og samtidig som forudsætning for din fremtidige indkomst skal betale en rate baseret på en arv der ikke er udbetalt, - så får du svære lånevilkår.

Hvad er muligheden for, at du starter op som lønmodtager i virksomheden i dens nuværende drift? Hvis du har været igang med salgsovervejelserne nogle måneder, kunne det måske være muligt at trække overtagelsen til du får arven udbetalt.

Hvis du så i den mellemliggende tid kan få ryddet lidt op i din økonomi så der ikke er så mange forhold långiver skal tage stilling til, ville det øge mulighederne på sigt for at få en større succes med låntagningen, ikke mindst fordi du med de udbetalte arv, selv skyder kontante penge i købet.

Selv om det er sur røv at få nej fra banken, så tænk alligevel lidt over hvorfor de ikke vil låne dig penge. Sucessen er ikke nødvendigvis i hus blot fordi du får et lån, -  du skal altså tænke på din fremtidige situation. Du sætter jo både hus, kone og meget andet på spil hvis tingene presses igennem.

Måske siger sælger nej, han vil ikke vente, - men det betyder jo ikke at din karrierere som selvstændig er forbi. Så får du en arv senere på året, og for de penge kan du så starte noget andet. 

Held og lykke

/Michael

Tilmeldt 24. Sep 08
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 21:17

Du kunne se på www. faelleskassen.dk

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)