Regler for medarbejdende ægtefælle?
Fra Give
Tilmeldt 4. Nov 07
Lars Hyldegård
Skrevet
08-01-2009 kl. 00:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Svar
Hej Aminoer,
Jeg er meget interesseret i at høre lidt om reglerne for "medarbejdende ægtefælle " i mit enkeltmandsfirma.
Jeg har fundet en masse tråde omkring emnet, men syntes ikke rigtigt at de besvarer mine spørgsmål.
Hvordan aflønnes hun rent praktisk, trækker jeg bare penge ud til hendes konto ligesom jeg ville gøre til min egen?
Der er noget med en topgrænse?
Jeg ville være godt tilfreds hvis der skulle sidde en som kunne lave en "medarbejdende ægtefælle for dummies"
På forhånd tak.
Mvh
Lars H.
Svar
Tilmeldt 20. Apr 07
Slettet bruger
Skrevet
08-01-2009 kl. 01:16
Svar
Hej Lars!
Det er sådan set ret enkelt.
Når du har resultatet for din virksomhed for 2008 , kan du overføre 50% af resultatet før renter og max. 208.500 kr. til din ægtefælle.
Det sker ved, at du påfører beløbet i rubrikken på din selvangivelse, og resten sørger SKAT for.
Svar
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Ja det er nemlig meget enkelt. Det er en selvangivelsesdisposition som Peter skriver.
Men det er klart at ægtefællen skal have en arbejdsindsats der modsvarer fradraget. Dvs. hun skal kunne opfylde det såkaldte arbejdstidskrav og lægge noget arbejde i virksomheden.
Svar
Fra Give
Tilmeldt 4. Nov 07
Lars Hyldegård
Skrevet
08-01-2009 kl. 20:20
Svar
Mange tak for svar begge 2.
Jeg syntes bare næsten at det lød for enkelt
Hvilken form for dokumentation kræves der for at bevise at hun opfylder kravene?
Mvh
Lars H.
Svar
Tilmeldt 20. Apr 07
Slettet bruger
Skrevet
08-01-2009 kl. 20:29
Svar
Hej!
Det kunne f.eks. være nogle nogle time/arbejdssedler.
Svar
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
eller i mangel heraf en redegørelse for hustruens arbejdsindsats. Det handler om sandsynliggørelse og der er virksomhedens art/omfang ikke uden betydning ligesom man vil hense til om hun har arbejde ved siden af.
Svar
Fra Give
Tilmeldt 4. Nov 07
Lars Hyldegård
Skrevet
09-01-2009 kl. 15:52
Svar
Tak begge 2.
Jer kan man altid regne med i sådanne spørgsmål.
Mvh
Lars H.
Svar