Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afbrydelse af 60 dages regel

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Hasselager
Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ansat i mit eget ApS og har i en længere periode arbejdet for den samme kunde på dennes adresse.

I 60 dage kørte jeg fra min bopæl til kunde,

Herefter har jeg kørt mellem mit kontor (ikke på min bopæl) til kunden.

Mit spørgsmål er hvorvidt 60 dages reglen afbrydes når jeg har kørt 60 dage mellem kontor og kunde eller om der skal køres i 60 dage til andre kunder inden jeg kører til den første kunde igen?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:58

Den afbrydes hvis du i 60 dage ikke har kørt den pågældende strækning mellem din bolig og pågældende kunde. Men hvordan er det lige med hjemkørsel. Hvis vi nu forestiller os at du kører fra  kunden og direkte hjem til din bolig så lever 60 dages reglen i bedste velgående. Sagt med andre ord. Du skal også returnere til kontoret før du kører hjem.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Hasselager
Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 14:29

Ja jeg kører også retur til kontoret.

Jeg har kørt  sådan:

Hjem - A - Hjem  60 i  dage
Hjem - B - A - B - Hjem i 80 dage

B er mit kontor og A er kunden. Dvs. at iflg dit svar at 60 dages reglen er afbrudt, dajeg ikke har kørt Hjem -A - Hjem i 60 dage.

Jeg blev i tvivl om reglerne fordi flere vejledninger  og ligningsloven omtager at 60 dages reglen afbrydes når der ikke har været kørt til den samme arbejdsplads i 60 dage. F.eks. er formuleringen således i ligningsloven $ 9 B:

"Stk. 2. Når der er forløbet 60 på hinanden følgende arbejdsdage, siden den pågældende sidst har været på en arbejdsplads som nævnt i stk. 1, litra a, påbegyndes en ny 60‑dages‑periode. "

Jeg læser dette således at. det er afgørende om man har været på arbejdspladsen, ikke hvordan man er kommet der til. Omvendt har jeg set eksempler på Skat's egen hjemmeside der tolker det som du gør.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:41

Det er helt korrekt opfattet.

Sådane som du tolker bestemmelsen kan man også godt læse den og din fortolkning er faktisk logisk. Men det er jo jura. Bemærk at der står "som har været på en arbejdsplads som nævnt i stk. 1". Hvor stk. 1 så definerer at det vi taler om er kørsel mellem bopælen og den pågældende arbejdsplads. Det står derimod betydeligt mere klart i Ligningsvejledningen:

"Også her er det afgørende befordringen direkte mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads. Har den skattepligtige således ikke været på en bestemt arbejdsplads som dagens første eller sidste arbejdsplads i 60 arbejdsdage i træk, påbegyndes en ny 60-dages-periode. Det er derimod uden betydning, om der har været fremmøde på arbejdspladsen midt på dagen efter fremmøde på en anden arbejdsplads".

Til gengæld betyder dit kørselsmønster jo så også at kørslen mellem dit kontor og boligen kan blive omfattet af 60 dages reglen men der er vi jo nogle som har kontor ret tæt på boligen.  

Når vi taler om Skats opfattelse af tingene så har jeg set eksempler på at Skat har underkendt at der ikke har været tale om direkte kørsel mellem boligen og arbejdsstedet i situaitoner hvor man lige kørte forbi kontoret for at hente en mappe o.l. men jeg mener ikke den opfattelse ville holde hvis den blev prøvet i Landsskatteretten o.l.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)