Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ordmærke eller figurmærke

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Vejle
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 18:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Håber nogen her kan give lidt rådgivning angående varemærke registering.

I forbindelse med en snarlig lancering af en ny produktserie, der har fået et unikt/fiktivt navn, der er sammensat af 2 navne fra et gammel ikke længere brugt alfabet, er vi i tvivl om, hvorvidt vi skal vælge registering af logoet (hvori ordet indegår, altså en registering som figurmærke) eller selve ordet uden grafik (ordmærke) - eller begge 2; og kan man det?

Lad mig høre nogle kloge ord - og på forhånd tak for Jeres besyv ;-)

- Niki

Fra Grenaa
Tilmeldt 1. Apr 07
Indlæg ialt: 516
Fra  Skiftselv din hvidevarer butik på nettet Skrevet kl. 00:29

Hej

For mig at se er det ordmærket (W) som vil være det stærkeste for jer at få reg. da andre så ikke kan bruge det navn/ord. husk at få hjælp til at udvælge de rigtige klasser.

Figurmærket (fig) er en smal sag at få reg. ide det kun er streger og farver i får beskyttet men i er ikke beskyttet imod andre kan bruge navnet.

Så mit råd er at gå efter (W) I vil i denne proces så også finde ud af om andre har tilsvarene navne som er reg som (w) som i risikere at krænke hvis i bruger navnet.

og det ville da også være noget rigtig møg hvis i starter op og i om et til to år får en melding om i ikke må bruge navnet fordi andre har et navn de har reg som (W)

men kontakt evt også kundeservice hos www.dkpto.dk de er meget behjælpelige.

Bruger du for meget tid på dit lager? Se Smartpack.dk

Tilmeldt 2. Sep 07
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 01:25

Et varemærke kan registreres som enten ordmærke eller figurmærke.

Et ordmærke giver den bedste beskyttelse, idet andre derved ikke må bruge ordet, mens et figurmærke kun giver beskyttelse for mærket i sin helhed – og ”i sin helhed” vil fx sige i en bestemt grafisk udformning. Til gengæld er det nemmere at få registreret et figurmærke end et ordmærke.

Der gives en del afslag på ordmærker. Den typiske årsag er at ordmærket ikke har særpræg. At et ordmærke ikke har særpræg er fx hvis det blot beskriver produktet.

Et ordmærke må hverken fortælle noget om produktet eller være anprisende. Fx kan man næppe få registreret BestBuy som ordmærke i nogen klasse, ligesom man nok heller ikke vil kunne få registreret Kernebrød som ordmærke for et rugbrød med kerner. I begge tilfælde ville mærket dog sandsynligvis kunne registreres som figurmærke, hvis det har en særlig udformning (logo).

Selvom et figurmærke ikke giver samme beskyttelse som et ordmærke, så giver det alligevel en bedre beskyttelse af varemærket, også af selve ordet, end hvis det slet ikke var registreret, alene af den årsag at offentliggørelsen af varemærker i Patent- og Varemærkestyrelsen er et stærkt kort at stå med, hvis man skal dokumentere sin brug af og ret til mærket.

Det vil sandsynligvis også være forkert udelukkende at betragte et figurmærke som en beskyttelse af den grafiske udformning. Hvis mærket har et vist særpræg, så står den grafiske udformning næppe alene, heller ikke selvom mærket ikke i sig selv har særpræg nok til at kunne have været registreret som ordmærke.

Endelig skal man huske på at mærker, der ikke umiddelbart kan registreres som ordmærker, ofte vil kunne registreres når det kan dokumenteres at mærket er indarbejdet, dvs. at det fx er kendt i en bestemt branchen, men det behøver ikke at være kendt i den brede offentlighed.

Fra Vejle
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 11:38

Hej begge 2

Tusind tak for Jeres svar, jeg havde helt opgivet at få svar - så det var en dejlig ting at stå op til ;-)

Vi har dog faktisk allerede indsendt en ansøgning på figurmærke - altså produkt logoet.

Men ud fra det I skriver vil jeg vurdere at selve ordet godt kan registeres som ordmærke, og der er vel intet i vejen for at gøre begge dele?

Registeringen som figurmærke (antaget at ansøgningen godkendes) beskytter vel også mod at andre laver et lignende logo, men med f.eks. et andet ord (selve ordet indgår i logoet)?

Og en registering som ordmærke beskytter selve ordet - så andre f.eks. ikke kan lave et andet logo med netop dét ord.

Lidt firkantet skrevet - men har jeg forstået grundideen?

For som Wildman skriver så giver et figurmærke også en vis beskyttelse af selve navnet såfremt det har et vist særpræg - og det har det. Men den bedste beskyttelse får vi vel ved at have dem begge 2 - ik' ?

Endnu engang tusind tak for Jeres svar - håber I kan afse et par minutter mere ;-)

- Niki

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)