Min arbejdsgiver er KUN interesseret i cvr-nummeret, om jeg er momsregistreret eller ej, blander de sig ikke i.
Jeg blander sikkert godt og grundigt de forskellige kørselsfradrags-betegnelser. Men det korte af det lange er at jeg gerne vil have fuldt fradrag for de mange kilometer jeg kører i egen bil og det kan jeg kun få ved at blive selvstændig, så jeg forhåbentlig kan trække kørsel fra efter statens takster.
Om SKAT så synes at jeg må det eller ej, ja, det er så hele problematikken.
Jo, jeg er netop selvstændig med en række kunder, som er knyttet direkte til mig. Det er mig der opsøger dem, det er mig der præsenterer varerne for dem og tager imod ordrer. Resten ordner firmaet så (fakturering, pakning, afsendelse og evt. reklamationer).
Årsindtægten kan jeg jo kun gisne om, men jeg antager at den bliver under 50.000,-.
Jeg har et fuldtidsjob ved siden af, så understøttelse og så videre er slet ikke et issue. De to ting er helt adskilt.
Et CVR-nr er jo ikke automatisk det samme som et momsnummer. Jeg er ENIG med dig i det konkrete tilfælde at et CVR-nr. vil udløse en momsregistrering.
Min bemærkning var lidt drillende - for du kan få et CVR-nr. hvis du er registreringspligtig for en punktafgift - uden at du automatisk bliver momsregistreret. Det er lidt det samme som mange holdingselskaber har et CVR-nr men ikke er momsregistreret.
Jeg tror jeg er nået frem til en konklusion/et svar
Jeg skal bruge et cvr-nummer og må derfor også igang med momsregnskab.
Min provisionsløn bliver indtægten - idet mit firma betaler for min indsats som sælger. Og jeg kan så trække udgifter til kørsel, kollektion mv. fra.
Jeg har prøvet at stille det op i et budget og det kan fint betale sig, sammenlignet med at være alm. ansat med A-indkomst hvor firmaet indberetter skat.
Det med moms skal jeg lige have lært og så skal jeg have fundet et godt regnskabsprogram (læs: helst gratis) så jeg nemt kan smide tallene ind.