jeg søger en person med kompetancer indenfor svagstrøm og programmering, der med kyndig og prof. snilde kan udvikle en lille PC, der på basis af en gratis distribution (linux etc.) kan optage en webcam-stream ned på en harddisk eller flashdisk vha. et tryk på en stor knap.
Når der trykkes på knappen, skal optagelsen startes. Når der trykkes på den igen, skal optagelsen stoppes - trykkes der aldrig, skal optagelse automatisk stoppe efter 2 min.
Kommer brugeren til at trykke hurtigt gentagende gange (eller et barn leger med knappen), så skal der være en sikkerhed for, at der ikke optages en masse små klip.
Det skal være bygget og programmeret op således, så optagelser kan tømmes ud på en DVD i et fornuftigt menu-design mm. uden brugeren har nogen forstand på DVD-brænding.
Det hele skal placeres i et setup, hvor brugerne skal opleve en form for automatisk maskineri. De aner ik engang, der er en computer der sidder og styrer det. De fysiske rammer PC'en og knappen placeres i, udvikler vi selv.
Kan dette lade sig gøre?
Køb dit juletræ på nettet, leveret til døren og afhentet efter jul...
jeg søger en person med kompetancer indenfor svagstrøm og programmering, der med kyndig og prof. snilde kan udvikle en lille PC, der på basis af en gratis distribution (linux etc.) kan optage en webcam-stream ned på en harddisk eller flashdisk vha. et tryk på en stor knap.
Bestemmer man selv Linux distributionen? Er det et webcam tilsluttet den lille PC eller en stream der læses fra et andet webcam?
tychsen:
Det skal være bygget og programmeret op således, så optagelser kan tømmes ud på en DVD i et fornuftigt menu-design mm. uden brugeren har nogen forstand på DVD-brænding.
Som små filmklip i noget avi eller mpeg?
tychsen:
Det hele skal placeres i et setup, hvor brugerne skal opleve en form for automatisk maskineri. De aner ik engang, der er en computer der sidder og styrer det. De fysiske rammer PC'en og knappen placeres i, udvikler vi selv.
Kan dette lade sig gøre?
Utvivlsomt kan det lade sig gøre, men for mig at se er der en del usikkerheder.
Det masse af små Linuxboxe på markedet, men typisk er der ikke DVD brænder og I/O interface, så vil nok bare bruge en PC i lille kabinet grundet prisen. Men volumen har jo sikkert også noget at sige.
Kamera idag har motion detection eller du kan hente streamen fra kameraet, så jeg vil nok gen overveje om start/stop er nødvendig og bare gemme hele streamen eller filerne. Selv dvd programmet burde kunne startes via en komando streng i en linuxbox f.eks via en webside.
Men med et IP Kamera som generer en komprimeret stream til en linuxbox, JA det kan lade sig gøre med nogle udviklings omkostninger til I/O og DVD udvikling.
Ja, distributionen er ligegyldig. Men gerne en lille en, der evt. kan bootes fra et flashdrev.
Ja, små mpeg-film, der kan brændes på DVD og læses i en DVD-afspiller.
Naturligvis kan det lade sig gøre - har vendt projektet med en datalog - som desværre ikke havde tid.
Specielt fordi der også er lidt svagstrøm indenover (med den knap der).
Men vi er jo tidligt i projektet, så hvis vi finder den rigtige mand, med den rette viden og kompetance, så har han meget at sige i selve produktudviklingen. Og vil kunne være med til at forme det endelige resultat.
Grunden til vi skriver herinde er jo netop, at vi mangler en ressource indenfor programmering og svagstrøm.
Det masse af små Linuxboxe på markedet, men typisk er der ikke DVD brænder og I/O interface, så vil nok bare bruge en PC i lille kabinet grundet prisen. Men volumen har jo sikkert også noget at sige.
Ja, vi har intet problem med, at selve styresystem og software kører på en lille PC. Det er der plads til i de fysiske rammer. Men da det færdige produkt kan blive udsat for rysteler osv under transport, ser vi helst en løsning, uden mekaniske diske osv.
byip.dk:
Kamera idag har motion detection eller du kan hente streamen fra kameraet, så jeg vil nok gen overveje om start/stop er nødvendig og bare gemme hele streamen eller filerne. Selv dvd programmet burde kunne startes via en komando streng i en linuxbox f.eks via en webside.
Vi vil faktisk gerne have en knap, af hensyn til brugeren. En stor rød en, endda... sådan en som man trykker på, når man skal åbne en skydedør på bildækket på en færge.
byip.dk:
Men med et IP Kamera som generer en komprimeret stream til en linuxbox, JA det kan lade sig gøre med nogle udviklings omkostninger til I/O og DVD udvikling.
Vi er interesseret i så god en billedekvalitet som muligt indenfor rimeligt budget. Ikke noget HD eller lignende - men resultatet skal kunne ses i tålelig kvalitet på et tv.
Ok, den svære del er til linuxboxens styresystem skal man finde drivere til I/O kortet + driver/brænder programmer til linux boxen. Jeg er selv uddannet inden svagstrømselektronik og programmere linux servere. Så jeg ser den svære del at finde "mini" hardware med drivere som passer sammen. Det problem er nemmere at løse med en standard PC.
Har du løst dit problem? Ellers vil jeg gerne hjælpe.
Kunne forestille mig en løsning baseret på en lille ARM processor som kører en debian linux 2.6 det kan alt sammen ligge i processorens interne hukommelse så du ikke skal slutte noget ekstra til.
Videooptagelserne kan så gemmes på et SD-kort eller en USB-ben som bare kan tages ud af brugeren når han vil se videoklippene. Der behøves vel ikke noget brugerinterface andet en den famøse kæmpe knap. Angående børnesikring skulle det ikke være noget problem, vi kan sætte nogle grænser op som siger et videoklip skal være over 5s hvis der er optaget 2 kort tid efter hinanden. Eller ligende regler hvad der passer dig.
P.S. elektronikken kan alt i alt skrues sammen i en kasse på 10x10x2 cm og uden nogen form for køling.