Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Prototype haves, produktion ønskes

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 10. May 06
Indlæg ialt: 687
Fra  BreakBuddy Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu har vi taget første skridt ud i en ny verden og er lidt på bar bund hvad produktion angår. Vi har udviklet en prototype fra standard komponenter den er naturligvis noget kun dyre end hvis vi kun skal have de specifikke komponenter.

Jeg skal lave en beregning af udgifter iforbindelse med vores forretningsplan. Men jeg har lidt svært ved at estimere stk prisen af den endelige enhed. jeg kan godt tage vores prototype og multiplicere den med antallet men dette vil være fejlagtigt.

Det drejer sig om elektronik i en kugle på størrelse med håndbold

Hvordan får jeg lavet en pris på enheden
Hvad skal vi specificere for at gøre det muligt (hvor dybt)
hvem skal vi have fat i?
Oma.

Tilmeldt 13. Dec 05
Indlæg ialt: 172
Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal have fat i en Ingeniør der har erfaring inden for de fagområder som produktet består af. Der er 2 muligheder: enten finder du en der har et bredt fagkundskab og erfaring i kostpriser og produktion eller du finder firmaer inden for hver disiplin og beder den give tilbud på delkomponenter.

Jeg vil kunne give dig et prisestimat, da jeg har erfaring inden for de fleste fagdisipliner. Men hvis du gerne vil holde produktet for dig selv, kan jeg anbefale at splitte produktet op i delprodukter og få priser på disse. Sluttleligt skal du så indregne en slutmontage og vurdere hvor lang tid det tager.

Tilmeldt 24. Sep 08
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lige selv været igennem sådan en process med at beregne omkostningerne ved et elektronikprodukt og kan godt hjælpe dig med at se på dit produkt, hvis du er interesseret.

Tænker du på specialfremstillede komponenter, når du skriver "specifikke komponenter"?

Hvis det handler om at vurdere priserne på standard elektronikkomponenter og produktion og montering af print, test og så videre, så vil jeg anbefale at starte med en stykliste og en telefon.  Selv troede jeg på et tidspunkt, at det var en god ide at lade et anderkendt  produktions/udviklingsfirma stå for det hele, men deres tilbud var extremt dyrt.  I stedet brugte jeg noget tid på selv at finde gode tilbud på alle komponenterne og fandt et rigtig fint firma til at lodde det hele sammen til en yderst rimelig pris.  Udstyr til produktionstest har jeg så selv udviklet.

Du spørger "Hvordan får jeg lavet en pris på enheden"?  Det går ud på at lægge alle udgifter sammen og dividere.  Problemet er, at der er udgifter ved starten af en produktion, som ikke er styktalsafhængige.  Det betyder, at det er en god ide at beslutte sig for et bestemt styktal for hver produktion og bede leverandørerne specificere deres priser afhængigt af styktal.  Regn eventuelt projektet igennem med to forskellige styktal.

Du spørger "Hvad skal vi specificere for at gøre det muligt (hvor dybt)"?  Som hovedregel skal du specificere så meget som du har forudsætninger for at specificere.  Det vil sige pas på ikke at stille krav, som virker urimeligt fordyrende, hvis du kunne leve med mindre.  Prøv at få en god dialog med dine leverandører.  Jeg har tit oplevet, at blive meget klogere ved at lytte til leverandørernes erfaringer og forslag.

Du spørger "hvem skal vi have fat i?"  Komponentimportører, diverse underleverandører af print, montage og så videre.  Jeg hjælper gerne med forslag, hvis du kan være mere konkret.  Du kan sende mig en mail på PGN@khepri.dk hvis du ønsker det.

Venlig hilsen

PGN

 

 

Tilmeldt 24. Sep 08
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

I skal naturligvis også lige være opmærksomme på mulighederne med internettet.

Flere af de store producenter af elektronikkomponenter har glimrende hjemmesider, hvor I kan finde oplysninger om stykpriser og leveringstider.  I Flere tilfælde er det også muligt at handle direkte via nettet.  Enkelte har specielle butikker for mindre styktal.  Værdien af dette råd afhænger naturligvis af hvilke typer komponenter I har behov for og af om I eventuelt kan benytte alternativer.

 

Tilmeldt 1. Jan 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal helt klart få det produceret i Asien, og evt. med en dansk ingenør hen over. Fragt priserne er fornuftige, også taget størrelsen i betragtning. Men kommer selvfølgelig an på et ocean af factorer.  

Tilmeldt 24. Sep 08
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil anbefale at checke andres erfaringer med at outsource til Asien.  Så vidt jeg kan se kommer der stadig flere eksempler i fagpressen om virksomheder, som trækker deres produktion hjem igen.  Ikke så meget på grund af fragtpriserne, men fordi det er svært at kommunikere og at rette eventuelle fejl over lang afstand.  Produktionskulturen synes også at være forskellig, herhjemme er underleverandørerne mere indstillede på at sige til, hvis de ser problemer, mens man i Asien blot producere løs.  Som sagt, det er hvad jeg har læst mig til.  Vil I gå den vej, så gør det eventuelt gennem et dansk firma, som allerede er etableret med en afdeling derude.

Venlig hilsen

PGN

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)