Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat ved interessantskab

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Karlslunde
Tilmeldt 19. Jan 07
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Undskyld, jeg bryder ind i en tråd, men jeg har et relateret spørgsmål (fra en novice udi bogføring): Vi får formentlig et overskud på kr. 13.000 i vores I/S (to partnere), og vi har valgt VSO. Er det korrekt forstået, at vi så hver især skal beskattes med 25% af kr. 6.500? Og har jeg forstået det rigtigt, at vi så skal hæve de 25% af overskuddet til os selv, og så betale skatten personligt? Hvordan skal det bogføres?

Julehilsner

Jens Bruun Kofoed

3BM I/S

Jens Bruun Kofoed Partner i 3BM I/S
Tilmeldt 14. Dec 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 14:06

Der er ikke kun tale om udskydelse af skatten, den del af indkomsten der kan konverteres til kapitalindkomst bliver jo beskattet langt lempeligere. (Såfremt du på nuværende tidspunkt har en negativ kapitalindkomst). Vil helst klart anbefale VSO, lidt mere "papirarbejde" er den eneste ulempe ellers er det rene fordele.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:41

Hej!

Ikke helt enig....VSO er kun en forlods skat, og intet mere!

Tilmeldt 14. Dec 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 17:36

Hej

Vil du ikke mene at kapitalafkastet i virksomhedskatteordningen fører til en lempeligere beskatning?

Det mener skat ellers selv

http://www.tax.dk/pjecer/virksomhedsskatteordningen.htm

Der er altså tale om at spare en lille smule skat samtidig med at betalingerne kan udskydes.

Jeg er ikke bekendt med nogen del af virksomhedsskatteordningen der mindre favorabel end personskatteordningen.

(udover lidt mere administrativt arbejde)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:19

Helt enig.

Dels medfører virksomhedsordningen at renteudgifterne vedr. virksomheden flyttes op til fradrag i den personlige indkomst. Dels fremkommer der et kapitalafkast som ligeledes flyttes fra kapitalindkomsten til fradrag i den personlige indkomst og det er som anført en fordel hvis man har negativ kapitalindkomst.

Jeg kan så godt påpege nogle tilfælde hvor virksomhedsordningen giver en højere beskatning end personskatteloven:

Salg af ejendom i virksomhedsordningen beskattes som personlig indkomst og ikke som kapitalindkomst. Dvs. det koster arbejdsmarkedsbidrag og også en øget skat (hvis man har negativ kapitalindkomst). Dog først når/i takt med at  provenuet trækkes ud. I praksis kan det problem løses ved at man stopper med at anvende virksomhedsordningen i salgsåret og ofte er de to ting også sammenfaldende fordi virksomhedsordningen består af ejendommen.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)