Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan investeringsfirma betale sig?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Næstved
Tilmeldt 26. Sep 08
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er 16 år, og handler aktier på nasdaq hver dag - jeg handler for min egen kapital, men har fået lov til også at investere noget af mine forældes pension, pga. at investeringerne viser en flot gevinst ind til videre.

Jeg vil lægge pengene sammen til en stor pulje på ca. 85,000,- og jeg vil så tage 20% af den samlede gevinst til mig selv - På den måde har jeg jo mit eget lille "investeringsfirma"

Spørgsmålet er så, om det kan betale sig at oprette et rigtigt firma, dvs. lade mig cvr-registere - Kan jeg trække kurtage fra, eller minske den? - eller er det helt hen i vejret og skal jeg bare investere som privatperson.

Med venlig hilsen

Jacob

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:24

Hej!

Svarene har nok ikke ændret sig megen siden sidst......

http://www.amino.dk/forums/t/42518.aspx

jacobr:
Jeg vil lægge pengene sammen til en stor pulje på ca. 85,000,- og jeg vil så tage 20% af den samlede gevinst til mig selv - På den måde har jeg jo mit eget lille "investeringsfirma"

Dernæst ved jeg ikke hvor gamle de forældre er eller hvad din udsigt er til at nå de 85.000. Men Pensionspenge kan ikke bare hæves.

Henrik

Fra Næstved
Tilmeldt 26. Sep 08
Skrevet kl. 21:40

Hej.

Ok, jeg må prøve at spørge i banken, om hvilke muligheder der er - for sidst jeg var der, fik jeg at vide, at det var muligt at investere for pensionspenge.

Det indlæg jeg skrev for lidt tid siden, var om jeg kunne oprette investeringsfirma - Det jeg mere er interesseret i nu, er om det kan betale sig.. Smile - dvs. fordele med gebyrer man kan trække fra mm.

Mvh Jacob

Tilmeldt 16. Nov 08
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 21:56

Hej Jacob

Diverse gebyrer (Depot på VP & kurtage mv.) kan du ikke trække fra. Det hører med til handlen.

Desuden tvivler jeg på nogle fordele ved at oprette et investeringsfirma, andet end du regner med en gearing, emission eller lignende.

Som Klovn siger kan du ikke trække pensionen fra. Det gode ved at bruge pensions opsparing er at evt. tab bliver dækket af skat med din skatteprocent. Dvs. hvis du betaler 40 % i skat, "tager" skat 40 % af tabet.

Hvad handler du over?

Jeg fik ikke lov af min bank til at handle over børser, og online-sidegadevekselerer's regler krævede at man var myndig.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:02

jacobr:
Ok, jeg må prøve at spørge i banken, om hvilke muligheder der er - for sidst jeg var der, fik jeg at vide, at det var muligt at investere for pensionspenge.

Der er intet i vejen for at investere med pensionspenge. Min bemærkning gik på at der er regler for hvorledes penge efterfølgende kan tages ud af en pensionsordning. Det er ikke bare lige at hive  20% ud til sig selv, hvis dine forældre ikke er noget til pensionsalderen på det tidspunkt.

Henrik

Fra Brøndby Strand
Tilmeldt 8. Dec 08
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 22:03

Hej Jacob

Godt initiativ. Bare banker og pensionsselskaberne pt var lige så dygtige som dig. De taber jo rask væk 20 - 40% af andre folks penge. Personligt vil jeg mene at der er fordele ved at starte firma. Jeg vil dog anbefale dig at starte med at sætte dig lidt ind i hvad der kræves for at drive firma. Rent forretnings mæssigt, regnskabs mæssigt osv. Start med at suge viden, det koster ingenting bortset fra din tid, og den er givet godt ud her i starten. På biblioteket kan du finde mange rigtigt gode bøger om at starte virksomhed, lave forretningsplaner, valg af selskabsform osv.

Der er givetvis en række regler for investering selskaber, så du kan ikke bare lave et selskab. Du bliver givetvis underlagt finanstilsynet. At du er "god" til at investere kan også hænge sammen med at du har været heldig, så pas på med at være for meget "ekspert".

Du kan af kommune få nogle timers gratis rådgivning, foruden en række gratis kurser i de mest grundliggende regelsæt, regnskab mm. Henvend dig til en erhvervsvejleder på din kommune som første skridt. Når du så selv har tilegnet dig lidt viden, er du istand til selv at tage beslutningen. Tag også et kig på www.startguiden.dk eller gogl lidt om forretningsplaner. Det er nok en rigtig god ide at få din onkel med til at stå for firmaet, og at lave det som et selskab istedet for enkeltmands eller interessent. Et anpartsselskab kræver dog at firmaet har 125.000 i kapital for at starte op. Endeligt skal du være klar over at der er hård konkurrence fra de store på markedet, og at de penge du pt. "leger med" er småpenge i investerings sammenhæng. Bankerne gider ikke engang bruge tid med en inveterings rådgiver hvis de ikke får en million at lege med.

Håber dette har givet dig blod på tanden, til at søge ekstra viden.....

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 22:22

Hvis du skal investere dine forældres pension kan du ikke hæve pengene fra pensionen. De skal forblive på kontoen eller i det lukkede system med kontant indestående/værdipapirer. Dine forældre kan oprette et depot til værdipapirer (hvis de ikke allerede har det) og give dig fuldmagt til at købe og sælge. Derfor kan du ikke under nogen omstændigheder blande dine egne og dine forældres penge sammen.

Du har altid mulighed for at investere dine egne penge som du selv vil. Men det er ulovligt at modtage penge og handle på kunders vegne. Så bliver du i lovens forstand børsmægler og så skal du lige have et selskab med en væsentlig egenkapital, godkendt ledelse og du skal være underlagt tilsyn fra Finanstilsynet.

Hilsen Jakob

Fra Næstved
Tilmeldt 26. Sep 08
Skrevet kl. 13:51

Jeg handler pt over Danske netbank, men pga. dårligt system, ikke opdaterede kurser og dyr kurtage, er jeg ved at skifte til investeringsbanken Nordnet.

Jeg kan se at der er delte meninger om firma kan betale sig eller ej, men alle, mange tak for jeres svar - Jeg vil prøve at undersøge hvad man kan og ikke kan.

Fra Randers
Tilmeldt 26. Aug 08
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 16:27

Hvor står der Pensionspenge i den der tråd? Embarrassed

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 02:09

Come on - Det vi taler om er en 16 årig knægt som har fået lov til at foretage investeringer af de midler som hans forældre har på deres respektive pensionsordninger. De midler er som Klovn og Jakob N ganske rigtigt siger fastlåst på pensionsordningen. Derfor: Selvom det lyder fint og flot så glem al snak om at lave firma m.v. Det vi taler om her er porteføljepleje af nogle bundne pensionsmidler.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)