Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Arbejdsløs med webshop?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Mar 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 08:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Så ramte krisen også den virksomhed jeg er ansat i, og jeg måtte samme med 25 andre desværre indstille mig på en opsigelse.

Samtidig har jeg i et stykke tid gået med iden om og starte en lille webshop. Hvordan er jeg stillet hvis jeg kommer til og gå på dagpenge? Må jeg godt drive en webshop samtidig?

Jeg har ingen forventning om at webshoppen bliver nogen guldgruppe, så er desværre ikke i stand til og afskrive dagpengene...

Fra Rask mølle
Tilmeldt 9. Jun 07
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 09:31

Man må godt drive webshob ved siden af dag-pengene, du skal bare notere hvor mange timer du bruger på webshoppen og det bliver du så fratrukket i dagpengene, da det bliver tolket ligesom et arbejde....  

Ellers ring på fagfor. og hør mere!!

Fra Næstved
Tilmeldt 26. Oct 08
Indlæg ialt: 562
Skrevet kl. 09:31

Hvis du bliver momsregistreret, kommer det til at have indflydelse på din ret til dagpenge. Hvis du ikke er det, så tror jeg ikke der vil være nogle problemer.

Spørgsmålet er dog om det er muligt at drive en bare nogenlunde seriøs (udadtil) webshop uden et CVR-nummer.

Change the story of your business into a story of success - www.231milesfromberlin.com

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 09:36

Hej

Hvis du under ledighed vil påbegynde en selvstændig bibeskæftigelse, skal du, inden du starter virksomheden, kontakte din A-kasse. Du skal udfylde en blanket (AR 259). Der træffes herefter afgørelse om, hvorvidt du opfylder betingelserne.

Når A-kassen har godkendt, at du driver en selvstændig virksomhed som bibeskæftigelse, kan der udbetales dagpenge.

Der udbetales dagpenge med din normale sats og for 37 timer pr. uge (fuldtidsforsikret), dog med fradrag for de timer, du anvender på din virksomhed. Fradraget sker time for time. Arbejder du fx 7 timer i virksomheden, fradrages der dagpenge svarende til 7 timer.

Timerne skal oplyses, uanset om arbejdet udføres på lørdage, søndage/helligdage eller uden for normal arbejdstid (nat- eller aftenarbejde).

Det er dig, der skal oplyse timerne på dagpengekortene. De timer du bruger på virksomheden, skal op-lyses i rubrikken "selvstændig virksomhed" ud for den dag, hvor arbejdet er udført.

Du oplyser timerne på tro og love.

Begrænsning af ret til dagpenge – 78-ugers-reglen

Når du driver en selvstændig bibeskæftigelse er retten, til dagpenge begrænset til en periode på 78 uger (1½ år).

De uger, der bruger af 78-ugers-perioden, er uger, hvor du modtager dagpenge eller andre ydelser fra a-kassen, og uger, hvor du deltager i aktiveringstilbud, fx arbejde med løntilskud.

Perioden regnes fra den første dag, hvor du er ledig og samtidig driver virksomhed. Det vil sige fra første ledighedsdag, hvis du bliver ledig fra lønarbejde og allerede driver virksomhed, eller hvis du er ledig, fra den dag, hvor du påbegynder virksomheden.

/Michael

Tilmeldt 27. Mar 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 09:40

Hej igen.

Mange tak for de rigtig gode svar! Så blev jeg lidt klogere.

Så må jeg lige i tænkeboks og overveje hvordan jeg griber det hele an.

Tilmeldt 19. Nov 07
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 09:53

Hvis du mangler shoppen, så har jeg lige en gratis en til dig her:

www.shoppinnet.com/shop.asp

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:03

Dyrebilen.dk:

Når A-kassen har godkendt, at du driver en selvstændig virksomhed som bibeskæftigelse, kan der udbetales dagpenge.

Du skal især argumentere med, at din virsomhed kan drives uden faste åbningstider, således at den ikke forhindrer dig i at påtage dig fuldtids arbejde.
Du må for alt i verden ikke argumentere med, at "Det kan jo være, jeg kan bygge den op til noget fuldtids..." Det er dirkete diskvalificerende i forhold til godkendelse som selvstændig bibeskæftigelse. Formålet med ordningen er nemlig ikke at fremme iværksætteri blandt ledige, men at undgå at tvinge ledige til at lukke deres fritidsfirmaer ved ledighed.

For at være helt sikker, skal du omgående indlede en snak med din a-kasse om det. Der er meget stor forskel på, hvordan forskellige a-kasser opfatter og administrerer disse regler. Desuden ændres den slags regler fra tid til anden, og selvom vi er nogen, der kendte reglerne engang og tror vi er kloge, så er det altså din a-kasse, du skal lave den endelige aftale med - og deres ord er lov.

Du skal også lade være med at satse på at få skattefradrag for underskud det første år. Du kan ikke stå ovre hos SKAT og sige, at dette ikke er en hobbyvirksomhed, og bagefter gå hen på a-kassen og sige, at du kan klare den fra 19-21 hver onsdag...

God fornøjelse.

mvh Hans

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)