Jeg håber nogle af jer kan svare. Jeg har købt en web-shop. jeg syntes selv den var meget smuk. Jeg har brugt utroligt mange timer og penge på den. Den solgte desværre ikke noget[:'(] så jeg besluttede at fjerne PBS og derefter lukke den. Jeg skrev så til ham som havde lavet den, at jeg gerne ville have den på cd så jeg kunne åbne den igen, ved bedre tider. Men det kunne jeg ikke få. Han skrev til mig at jeg havde betalt for grafisk layout og opsætning og ikke for koderne, så der var ikke mere at snakke om. Og han havde slet ikke koderne.
Jeg ville gerne have at folk skulle kunne gå ind på min hjemmeside og kigge og købe ved at overføre penge, men han siger det er enten eller.
Jeg ville jo gerne flytte den til et andet sted hvor det ikke kostede så meget om måneden(når den nu ikke sælger), men det kan jeg ikke, siger de. De blev jeg godt nok ikke oplyst om ved start. Det er jo som at leje et lokale og jeg betaler penge for alle varene i butikken, når jeg så vil flytte til et billigere lejemål, siger udlejer at mine varer skal blive i hans lokale.
HJÆLP kan det virkelig være sandt at mine penge er spildt på den måde[:'(]
Det er lidt en forkert parallel du drager .... det svarer til at du bruger penge på en maler der kan male din lejede butik indvendigt og udvendigt, og nu har du så opsagt lejemålet og står og råber og skriger op om at du vil have væggene med dig fordi det er din maling der sider derpå.
Det er desværre et tilfælde af dårlig vejledning her ...
Vil råde dig til at få designet udleveret og så hyre nogen til at sætte det på en opensource webshop. På den måde kan du flytte det rundt som du har lyst til.
Måske eventuelt bruge penge på noget rådgivning, få hjælp til at lægge en strategi osv.
jeg kunne forstille mig at det er hos danaweb eller sådan et større webbeareu du har købt din hjemmeside?
Vil forslå dig at du forlanger du får dit layout på en cd, dette vil en koder senere kunne bruge til at sætte siden op på samme måde som før, du kan sikkert ved lidt søgen herinde finde en der kan gøre det får væsentligt mindre end du har betalt der, og hvor du når du har betalt så vil eje alt og kun skulle betale for webhotellet.
Du kan skrive til mig på jesper@Webcomfort.dk så vil jeg da godt se om jeg kan hjælpe dig yderligere.
Jeg skuille netop til at skrive et indlæg vedr dette
Jeg står i en situation hvor jeg skal ti lat lave nogle hjemmesider og har fundet et godt firma, hvis stil og pris jeg syntes er ganske god
Jeg har endnu ikke underskrevet nogen kontrakt, men det viser sig tilsyneladende at jeg ikke kan få kildekoderne, hvilket vil betyder at jeg for altid er bundet til dette firma - korrekt?
Jeg kunne jo måske godt tænke mig at det var de frie markedskræfter der bestemte når jeg engang skulle udvide siden elelr kom jeg nu ti lat stå en den gunstige situation hvor jeg ville sælge sitet og firmaet, så har jeg vel reelt intet at sælge videre - eller hva?
Hvis tingene ligger på et domæne ejet af dig, så kan du altid bare gå ind og ændre password og så er der ingen der kaan komme ind på det udover dig - så sørg altid for som minimum at domænet står i dit navn og at du har adgang til det.
Til trådstarter - ja, det kan godt passe - desværre - prøv at læse betingelserne hos det firma du har handlet ved. Forhåbentlig har du lært af dette til en anden gang. Heldigvis kan du få lavet en lille shop for 10-15.000 hvis du på et senere tidspunkt vil åbne igen - og er domænet dit, så kan du gøre som du vil - se ovennævnte.
Hvis tingene ligger på et domæne ejet af dig, så kan du altid bare gå ind og ændre password og så er der ingen der kaan komme ind på det udover dig - så sørg altid for som minimum at domænet står i dit navn og at du har adgang til det.
Ikke korrekt, de kunder jeg har der benytter mit CMS har IKKE adgang via FTP - uanset om de ejer domænet eller ej.
Det er korrekt, at de frit kan vælge at flytte domænet, men det betyder ikke at de får koden med.
- Jeg vil dog også gerne kunne få en anden til at lave på hjemmesiden - kan jeg godt det selvom jeg ikke har kildekoderne?
Ja, men det kræver du husker at aftale det inden du underskriver kontrakt. Typisk er det open source løsninger man snakker om der. De er gratis og dem som har sat det op for dig skal udlevere kildekoden til dig når du beder om det. Kommercielle løsninger kan man også aftale at kunne få med andet steds hen, men ofte er det noget som skal aftales.
Af open source til shop kan du kigge på Magento eller osCommerce... (Google navnene)
Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline