Jeg driver sammen med to andre en mindre virksomhed. To af os er på S.U. og vi står derfor nu med en voldsomt dilemma. Vi har cirka et overskud på 200.000kr i 2008. Det i sig selv er vel godt nok, problemet er bare at jeg allerede ved andet arbejde har tjent de penge jeg må hvis jeg stadig ønsker SU. Hvad er mine muligheder her? Kan jeg give mig selv en god Pension? Er der nogle private udgifter jeg kan trække fra? Det er cirka 66.000kr jeg skal have parkeret på en sådan måde at de ikke tæller med i min egenindkomst i 2008. Sådan som jeg har forstået det bliver min del af overskuddet (33%) medregnet i min egenindkomst hvis jeg lader pengene stå i virksomheden som er et interessantskab, og naturligvis også hvis jeg får dem udbetalt. Tæller de med i min egenindkomst skal jeg betale omkring 37.000kr tilbage i SU og jeg vil jo kun få udbetalt cirka 33.000kr hvis jeg udbetaler min andel. Håber der er nogle kloge hoveder der har tid til at hjælpe en studerende der ikke tænkte sig helt om i starten af 2008 :)
|
Du skulle kunne sætte tror det er 40k ind på pension så de ikke tæller med. men tjek lige med su da de er lidt svære at finde ud af når det kommer til hvad der tæller/ikke tæller.
hvordan du så kan "fjerne" resten ved jeg ikke...
evt oprette en enkeltmandsvirksomhed der får beløbet overført og så gennem virksomhedsordningen?
følger lige med I hvad du finder ud af da jeg godt selv også vil vide svaret :)