Hey alle sammen, jeg har brug for lidt vejledning. Jeg håber I kan hjælpe mig.
Jeg er en dreng på 18 år som går på HTX i Roskilde. For 2 måneder siden fandt jeg ud af at jeg gerne ville arbejde med tekniskset hvad som helst inden for handelsfagene. Problemet ligger bare i at jeg har ingen erfaring med det, og jeg bliver nødt til at vente 2 år før jeg kan tage en handelseksamen (af personlige grunde). Jeg vil rigtig gerne arbejde med det her, så jeg må bruge den tid jeg nu har til selv at lære hvordan man bygger og adminstrerer et firma.
For nyligt blev jeg spurgt om jeg ville hjælpe 2 venner fra Norge med at iværksætte et firma for dem. De ville gerne have at jeg hjalp dem med at iværksætte et firma hvor folk kunne gå ind og booke dem til at spille musik til begivenheder. Jeg accepterede med glæde efter som jeg tænkte det her kunne give mig en masse erfaring, ved at arbejde med det praktisk.
Anyway, mig og mine 2 venner har lige siddet og snakket, og vi har fundet et navn som passer til os. Men jeg har et par spørgsmål som jeg skal have hjælp med før vi kan bygge forretningen videre;
Jeg har ikke penge til at sætte 125k af til at blive et ApS firma. Så jeg tænkte på at det kunne blive et I/S eller et enkeltmandsselskab (forkortelse?). Men jeg har læst at hvis man vil lave et I/S eller et enkeltmandsselskab, så skal man hæfte alle sine personlige ejendele til forretningen. Hvad betyder dette helt præcist? Vil det betyde at hvis jeg laver kluder i regnskaberne og told og skat kommer, så tager de mit fjernsyn fx?
Mit andet spørgsmål er at jeg skal vide om navnet de har fundet til firmaet allerede er taget. Skal jeg bare ringe ind til dkpto.dk og spørger om der er copyright på ___ (navnet)?
Tak for jeres tid. Kritik af min manglende viden må I gerne komme med :\ |
Ved personlig hæftelse er det din personlige ting/formue som kreditorerne kan gøre udlæg i hvis du ikke kan betale. Det vil sige at dit fjernsyn til 50.000 kan være i farezonen men næppe dit gamle fjernsyn til en 3-5000 kr.
Om et navn er taget. Se om der er nogle firmaer på www.cvr.dk der hedder det samme eller google engang mv.
Klovn