Jeg er rigtigt godt igang med at starte en netbutik op (på nettet naturligvis), og ved hvad jeg vil sælge, har rimeligt styr på hvad jeg vil opnå osv.
Jeg vil bruge http://www.sigmaregnskab.dk/ til bogføring, fordi det er simpelt og fordi det kan hvad jeg stiller af krav. Jeg har oprettet en bankkonto til firmaet, og har fået mit CVR-nummer, domæner osv, og nu kommer tiden snart hvor jeg skal skyde kapital i mit enkeltmandsfirma. I praksis ved at skyde penge på "egen kapital" kontoen i regnskabet såvel som på firma kontoen. Lad os antage at jeg pr. 1/1 skyder 10000 kr i firmaet som egenkapital. Disse penge skal være "startskuddet" til kommende ordrer mm, men hvis man nu forestiller sig at der kommer en stor ordre på, lad os (for eksemplets skyld) bare sige 25000 kr, (altså en ordre der er større end min egenkapital) så skal jeg jo have skudt flere penge i firmaet. Efter hvad jeg har læst mig til, så reguleres egenkapitalen kun én gang årligt, men hvad så når jeg skal skyde flere penge i firmaet f.eks. pga. en stor ordre som kræver mere kapital? Hvordan bogfører jeg det i regnskabet?
Uha - Jeg er bange for at du har læst et forkert sted og måske har blandet det sammen med indskudskontoen i virksomhedsordningen.
Egenkapitalen i virksomheden er som bekendt forskellen mellem aktiverne og passiverne, og egenkapitalen kan du opgøre på et hvilket som helst tidspunkt i året ud fra det bogførte resultat (der måske skal reguleres med afskrivninger m.v). Indskyder du beløb i virksomheden øges egenkapitalen (dit tilgodehavende i virksomheden) og det er helt legalt. Normalt vil man føre indskud og hævninger på konti lige under egenkapitalen. Disse genererer så sammen med årets resultat og egenkapitalen fra året før egenkapitalen for året.
Du kan imidlertid også lave en såkaldt mellemregningskonto under egenkapitalen som er en slags hæve/indskudskonto. Dette er en fordel hvis du bruger eller vil komme til at bruge virksomhedsordningen, da du herved kan opgøre dine hævninger ud fra et nettoprincip, blot saldoen altid er i dit favør.
Ok. Men så er der jo ikke noget i vejen for at man "bare" putter lidt flere penge i firmaet. :) "Disse genererer så sammen med årets resultat og egenkapitalen fra året før egenkapitalen for året" < say what? Indrømmet, jeg er grøn, men synes jeg er noget langt. Har købt bogen "Få styr på bøvlet" inde på Startvaekst.dk og den har hjulpet godt.
SigmaRegnskab ligger op til at man har konti som flg.: "Bank" og "Kasse", hvor banken bliver min egenkapital og kassen så bliver min "mellemregnings konto", hvis jeg forstår korrekt. ;)
Ok. Og der laver jeg bare en "tilfældig" mellemregningskonto, og kalder den f.eks. "M/R" som jeg har læst foreslået et andet sted her på Amino?
Er der nogen der kan lave et eksempel for os grønne mennesker, på hvordan jeg i praksis benytter denne konto til at føre penge ind/ud af firmaet... bare for at tage dét som eksempel :)
Tja. Jeg laver jo kurser i forvejen men det er indenfor skat og de er mest rettet mod revisorer men jeg vil da ikke afvise noget. Moms er dog ikke noget jeg gør i når vi taler undervisning og tildels også rådgivning.