Hvilke krav stiller i til jeres hosting udbyder om det så er mail, domæne eller server løsning ? |
For det første er det en god idé som kunde at starte med at konkretisere sine behov.
Er det en serverløsning man er på jagt efter, eller en virtuel server - Vil man selv vedligeholde softwaren på denne, eller betale sig fra det
Eller skal man måske blot nøjes med et webhotel?
Det vi forventer at vore kunder forventer af os er blandt andet følgende praktiske ting:
- At tingene generelt virker, med en oppetid over 99,9% og hvis de for en gangs skyld ikke virker, at der hurtigt tages hånd om problemer.
- At udbyderen har den nødvendige kapacitet til at løse kundens opgave, både udstyrs/netværksmæssigt og mandskabsmæssigt.
- At der tages backup af alle data, minimum 1 gang i døgnet.
- At kunder informeres på forhånd omkring servicearbejde der kan påvirke deres daglige drift, f.eks. ved natlige opdateringer og tilsvarende.
- At der forefindes procedurer omkring fejlhåndtering / forebyggelse.
- At virksomheden udviser åbenhed om eventuelle problemer/nedbrud.
- At support/teknikere er til at få fat i, også udenfor kontortid (Vagttelefon)
Alt ovenstående kan naturligvis gradueres efter behov og kundesegment, jeg forventer ikke at kunder der køber et webhotel til 11 kroner om måneden forventer at kunne ringe og få hjælp til at få deres kæledyrs e-mailadresse oprettet korrekt, kl 04:30 en lørdag nat, ihvertfald ikke uden at betale ekstra for denne service.
Jeg har ganske givet også glemt et eller andet jeg har taget for givet hos en fornuftig udbyder.
Hvis jeg selv stod som slutkunde til et hostingprodukt, det være sig et webhotel eller en større serverløsning, ville jeg starte med at undersøge virksomheden lidt, har den en fysisk adresse, telefon der besvares, kan man tjekke telefonnummeret f.eks. på De Gule Sider, eller er det et taletidskort uden information, oplyser virksomheden noget om kontortider osv.
Derefter kigger jeg efter et cvr-nummer, det kan tjekkes på www.cvr.dk og se hvordan virksomheden er organiseret og om cvr oplysninger matcher det virksomheden selv oplyser.
Når man så har nogle potentielle kandidater i sigte, så er det på tide at tage kontakt til de enkelte udbydere og forelægge dem ens tanker og behov, så vil man ganske givet modtage en flok tilbud på løsningsmodeller og må så til at vælge hvem man vil indgå en aftale med, såfremt det er noget større.
Og ja, mit svar er nok lidt farvet af min erfaring i hostingbranchen og hvad kunderne efterspørger her i ACE|NET ApS