Jeg blevet lidt i vildrede med hensyn til søgemaskine-optimering. Nogen siger det primært handler om linkpopularitet og andre, at det primært drejer sig om at skrive artikler, hvor de relevante søgeord indgår tilstrækkelig mange gange. Hvad er rigtigt? Jeg har også fået fortalt, at man til at starte med får en midlertidig placering af Google.dk, som ofte er kunstig høj. Senere finder Google den rigtige plads. Er det korrekt? Er der forskel på at søgemaskineoptimere på Google og Yahoo? De samme hjemmesider er i hvert fald placeret forskelligt. Mange spørgsmål, men jeg håber nogle kan svare eller i det mindste nuancere lidt. |
søgemaskineoptimering
- 1
Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)
Din placering blandt resultaterne udregnes ud fra forskellige faktorer, hvor både linkpopularitet og indhold som regel spiller en rolle. Google har et system de kalder PageRank, og Yahoo har helt sikkert et andet system, som nok fungerer lidt anderledes. Der er en kort introduktion til PageRank på dansk her: http://www.google.com/intl/da/why_use.html og der findes masser af tredjepartssider om samme emne: http://www.google.dk/search?hl=da&q=google+pagerank&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta= Jeg tror ikke helt på den med en midlertidig placering (har heller ikke hørt om det før), men skal ikke kunne sige om det er sandt eller ej. Jeg tror generelt at optimeringen primært er meget ens for f.eks. Google og Yahoo, dog er der nok nogle fif der vil være en fordel det ene sted og måske en ulempe et andet. |
Søgemaskineoptimering handler i høj grad af hvad dine konkurrenter gør. Analysér hvad konkurrenterne gør og så gør det så lidt bedre end dem. |
Tak for svarene. Michael du skriver, at min hjemmeside har det uheldige, at Google først læser min menu og herefter indholdet. Kan man lave om på det? Så kommer de dumme spørgsmål. Hvad er tag? Det er vel ikke det samme som meta-nøgleord? Hvis backlinks er noget af det vigtigste til at få en god placering, hvordan kan diverse firmaer så søgeoptimere. De kan vel ikke give mig en masse backlinks, eller hva. |
Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)
Din webdesigner burde kunne rådgive dig omkring dette. Et tag er et HTML element som man kan sætte sin tekst i, f.eks.: <H1>Skatterådgivning</H1> Det kunne også være H2 eller H3 - helt op til H6. Det at det er sat i H-tags fortæller søgerobtterne, at der er tale om noget vigtigt, du kan kalde den en overskrift. Mht. backlinks, så er det nemlig det de kan. Det de typisk gør er, at de laver nogle sider der indeholder de rigtige sætninger og ord i den mest optimale sammensætning. De har så ofte en masse partnere som har nogle sider med en høj PR som de får til at linke til disse specialoprettede sider. På den måde får disse sider en høj relevans. Disse specialsider har så et link eller to over til din hjemmeside. Det der så er i det er, at disse specialoptimerede sider typisk ligger på seo firmaets server og så længe du betaler, så virker det. Når du ikke længere betaler, så fjerner de siderne og du mister dine backlinks og dermed din PR. Igen, dette er den korte udgave og min personlige erfaring. Håber du kan bruge det. |
|
Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)