Jeg har fået en partner. Vi har hvert vores firma. Sammen arbejder vi på at starte et 3 fælles. Mit giver underskud, det andet giver overskud. Hvis vores 2 eksisterende firmaer skal sammenlægges i et aps, hvordan skal det så ske. Mit er enkeltmandsejet, det andet er i forvejen aps. Kan overskudet modregnes i underskudet(eller omvendt)? Hvad med mit underskud, det modregner jeg i personlig indkomst. Vil det frafalde ved sammenlægning?
Man kan ikke modregne underskuddet i en personlig virksomhed i overskud i et ApS. Det formoder jeg næsten du ved.
Du kan omdanne din virksomhed til anpartsselskab ved en skattefri virksomhedsomdannelse men det kan kun ske fra 1/1 2008 og har derved fremadrettet virkning. Man kunne så forestille sig en ejerstruktur hvor man skød de to anpartsselskaber ind under et fælles holdingselskab ejet af jer (via skattefri anpartsombytninger) og man kan måske også forestille sig at I hellere vil have hvert jeres holdingselskab (via en spaltning af det fælles holdingselskab med tilladelse fra Skat). I sidstnævnte situation vil der ikke kunne ske sambeskatning af de to selskaber. Der skal så i givet fald et fælles holdingselskab nedenunder.
Taler vi egentlig sammenlægning af de to selskaber er det en fusion men også her vil I have god brug af et eller to overordnede holdingselskaber.
Jeg forstår Bent's sidste del som han vil lægge 2 holdingselskaber (hvert sit) oven på det fælles (??) og at bemærkningen om sambeskatning referer til de to selskaber (hvor ejerandelen så ikke udgør 100%)...
Men lad os se hvad Bent selv siger.
Men afhængig af selskabsstørrelsen synes jeg at det er de store kanoner Bent har fundet frem.
Korrekt forstået Klovn. I den løsning jeg lægger op til vil de to driftsselskaber være ejet af to holdingselskaber fifty/fifty og derved vil man ikke få sambeskatning. Det kan man så få via et fælles underliggende holdingselskab, men der er jeg meget enig med Klovn. Det kan nemt blive en for vidtløftig ejerstruktur hvis man har et fælles holdingselskab og ovenover har to ejerholdingselskaber. Der kunne man måske starte med bare at have et fælles holdingselskab, så man kan få etableret sambeskatning mellem dem. Så kan man altid få lavet to ejerholdingselskaber ved spaltning af det fælles selskab og evt. indskyde et nyt fælles holdingselskab hvis der fortsat måtte være behov for sambeskatning.
Jamen kasse-tegning er faktisk også den nemmeste måde at forklare sådan noget på, og til at udvikle ideer når vi snakker omstrukturering m.v. så det er ingen skam.