Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Huslejeregler: Kontor i privat bolig ved ApS (Firmaadresse)

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 9. Nov 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Super site herinde.

Jeg har et spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med.

Jeg har snakket med vores revisor men ærlig talt er jeg ikke sikker på at han har sat sig helt ind i reglerne vedr. husleje i privat bolig.

Jeg har på 4 år et ApS med min svoger.

Jeg bor selv i hus på 176m2

Mit kontor der udelukkende bruges erhvervsmæssigt er 11,25m2

Dertil bruges et tilstødende rum til dokumenter, fagbøger, printerpapir, server, arbejdstøj (nyt til ansatte) mv. Men der kan også stå det private vasketøj.

Mine årlige udgifter er 95.962 kroner pr. år.

(El, gas, ejendomsskat, ejendomsværdiskat)

Min revisors udregning er så således 176 X 11,25 = 6.133 kr.?

Altså 6133,- i husleje om året. (511 kroner om måneden)

Dette finder jeg mystisk da det ikke engang vil dække de faktiske udgifter bare mht. el forbruget.

(2 pcer, 1 server (24/7) printserver, faxmaskiner, alm. printere, lys og skærme samt ventilation.mv)

Han siger jeg ikke kan trække alm. husleje da ejendommen så vil være at betragte som udlejningsejendom og jeg så skal beskattes ved salg?

Skal de m2 jeg benytter som kontor (Og firmaets adresse) registreres som erhverv? og hvordan vil jeg evt. blive beskattet? -både mht. indkomst og salg af ejendommen.

Det er nok skrevet lidt forvirret, beklager -men jeg håber det er forståeligt. 

På forhånd tak

Mvh Anders

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:15

Hej!

Ser ud som det udelukkende er en beregning på forbruget.

Hvad med huslejen og nedslag i ejendomsværdiskat?

Tror nok, at du har ret. Disse regler har din revisor ikke styr på.

Tilmeldt 9. Nov 08
Skrevet kl. 13:37

Nej jeg frygter også at han ikke kender reglerne.

Hvad gør jeg.

Nogle som kan lave en beregning for hvad der ville være rimeligt.

Jeg skal ikke spænde buen hårdt op, men jeg ville mene at det var rimeligt med en "normal" leje eftersom vi mister halvandet værelse og med tiden 2 værelser.

Der ligger også dét i det at jeg ikke ønsker alene at finansiere virksomheden udgifter til kontor mv. når vi er 2 ejere.

Skal jeg rette henvendelse til skattemyndighederne og kan de give et bud på en rimelig leje eller kan du/i/amino give et begrundet svar på hvilke beløb jeg kunne retfærdiggøre.?

Mvh Anders

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:41

Hej!

I en del tilfælde har jeg lavet en forholdsmæssig fordeling(f.eks. m2)på husleje og forbrug samt via

speciel blanket søgt om nedsættelse af ejendomsværdiskatten.

Det ville jeg gøre, og så om nødvendigt tage slagsmålet med skattefar.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:33

Det er et ApS så der skal jo fastsættes en husleje mellem dig og selskabet, hvorved du kan få betaling fra selskabet der beskattes som kapitalindkomst. Det er billigere end lønbeskatningen hvis du har negativ kapitalindkomst. 

Samtidig anses din svoger og dig ikke som interesseforbundne parter. Dvs. du har ikke bestemmende indflydelse i selskabet. Dvs. I kan mere eller mindre fastsætte huslejen frit uden Skats indgriben (forudsat han ikke får noget den anden vej).

Selve fordelingen af udgifterne sker så ovre hos dig privat hvor der opgøres et overskud.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:10

Ja..Bent...naturligvis skal der beregnes rente.

Tilmeldt 9. Nov 08
Skrevet kl. 20:18

Tak til Peter og Bent for gode svar.

Dog er det således at mit holding ejer 51% af firmaet og min svorger 49%

Bent gør det nogen forskel? Du skriver"Samtidig anses din svoger og dig ikke som interesseforbundne parter. Dvs. du har ikke bestemmende indflydelse i selskabet. "

Hvilken størrelse leje ville være rimeligt? Det er i Hvidovre.

Tak Hilsen Anders

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:07

Jeg ville få en prof. til at vurdere huslejen, så undgår du også denne problemstilling Bent er inde på!

Dette fordi du jo netop har bestemmende indflydelse.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:45

Ja - I og med at I ikke som forudsat af mig ejer det ligeligt men at du ejer 51% så har du bestemmende indflydelse. Omvendt vil din svoger næppe acceptere at du tager uforholdsmæssigt meget i husleje, og forestiller man sig at han ville nedlægge veto kunne han i praksis gøre det ved helt at trække sig ud.

Jeg mener det måske er at skyde gråspurve med kanoner at indhente en ekstern vurdering. Hvad ville det koste at leje et tilsvarende lokale. Det burde være muligt at lave et overslag, og igen er der når vi taler husleje contra løn fra selskabet kun arbejdsmarkedsbidraget til forskel.  Så lav et rimeligt skøn.     

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:48

Ja..o.k. Bent.

I lignende situationer har jeg ringet til f.eks. en ejendomsmægler og spurgt om markedsprisen i området.

Det koster som regel ikke noget.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)