Super site herinde. Jeg har et spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med. Jeg har snakket med vores revisor men ærlig talt er jeg ikke sikker på at han har sat sig helt ind i reglerne vedr. husleje i privat bolig.
Jeg har på 4 år et ApS med min svoger. Jeg bor selv i hus på 176m2 Mit kontor der udelukkende bruges erhvervsmæssigt er 11,25m2 Dertil bruges et tilstødende rum til dokumenter, fagbøger, printerpapir, server, arbejdstøj (nyt til ansatte) mv. Men der kan også stå det private vasketøj.
Mine årlige udgifter er 95.962 kroner pr. år. (El, gas, ejendomsskat, ejendomsværdiskat) Min revisors udregning er så således 176 X 11,25 = 6.133 kr.? Altså 6133,- i husleje om året. (511 kroner om måneden) Dette finder jeg mystisk da det ikke engang vil dække de faktiske udgifter bare mht. el forbruget. (2 pcer, 1 server (24/7) printserver, faxmaskiner, alm. printere, lys og skærme samt ventilation.mv)
Han siger jeg ikke kan trække alm. husleje da ejendommen så vil være at betragte som udlejningsejendom og jeg så skal beskattes ved salg?
Skal de m2 jeg benytter som kontor (Og firmaets adresse) registreres som erhverv? og hvordan vil jeg evt. blive beskattet? -både mht. indkomst og salg af ejendommen.
Det er nok skrevet lidt forvirret, beklager -men jeg håber det er forståeligt. På forhånd tak
Mvh Anders |
Hej!
Ser ud som det udelukkende er en beregning på forbruget.
Hvad med huslejen og nedslag i ejendomsværdiskat?
Tror nok, at du har ret. Disse regler har din revisor ikke styr på.