hej, jeg kunne godt bruge lidt hjælpe med at forstå det danske skattesystem når det drejer sig om salg af websider til udlandet - i min fald tyskland. sagen er lidt kompliceret fordi jeg er fuldtid-ansatte hos en dansk virksomhed og skal update websider som jeg har lavet nogle år siden med min egen virksomhed som jeg havde da jeg boede i tyskland. Mine kunder vil selvfølgelig gerne have at jeg servicerer deres websider også i fremtiden og de fleste vil derfor accepter at jeg ikke har et cvr-nummer som de kan angive til deres skat (men nogle vil gerne have det). Momsregistrering? - med mit "selvstændig" arbejde tjener jeg ikke meget om året og jeg bliver i hvert fald langt under 50.000kr. Men mitdlertidig har jeg læst at jeg skal momsregistreres når jeg handler med udlandet og skal udstille en faktura til en virksomhed (pga en tysk lov, der siger at der skal skrives cvr-nummer af sælgeren på fakturaen) selvom jeg tjener mindre end 50.000kr. Det andet er at jeg faktisk ikke skal skrive moms på fakturaer når jeg sælger websider til udlandet men i stedet "reverse charge" (siden websider har ingen leverringsted, men er mere af en rettighed til brug af en programmering). Siden jeg er fastansatte og få løn fra en virksomhed, hvordan skal jeg faktisk angive mine indtægter fra min webside-firma? Hvis jeg ikke bliver momsregisteret og arbejder som en privat person skal jeg bare skrive i min årsopgørelse hvor meget jeg har tjenet ved siden? Hvis jeg bliver momsregisteret og der er overskud i mit "firma" hvordan skal jeg angive det? Jeg hørte at overskuden trækkes fra min fradrag - vil det være i fuld højde af overskudet? har jeg mulighed for at formindre mine indtægter, fx ved køb af software som jeg bruger til at lave websideren? kan man også gøre det uden momsregistrering? Vil i anbefale momsregistreringen? hvad er fordelene? håber at i kan hjælpe mig, |
skal jeg starte et webdesign-firma?
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
- 1
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)