Jeg har netbutikken http://www.houseofkids.dk og kunne godt tænke mig at høre udenforstående om deres bud på hvad vi kan gøre nu hvor der er afmatning på vej. Vi sælger børnetøj, børnesko og legetøj - i den lidt dyrere ende. Shoppen er 3 år gammel og har haft en forholdsvis hurtig vækst. Vi er 4 fuldtidsansatte pt. I de sidste par uger er der startet de sædvanlige nedsættelser på børnetøjet online. Da vi i forvejen kun har kort tid at sælge sæsonvarer i inden det sættes på udsalg, er det naturligvis rigtig trist at denne periode online forkortes med et par måneder... Avancen på børnetøj er god, men når man ser hvor kort levetid en vare har - er det samlede regnestykke faktisk ikke særlig godt... Nu spekulerer jeg så som en gal over hvordan vi skal agere i et marked som er i panik. Det ser jo ud til at finanskrisen ikke blot var en storm i et glas vand, og at vi skal forberede os på en længere afmatning. Lige nu ser det ud som om alle i branchen går i panik og bare skal af med nogle varer. Desværre tager det jo mange med i »faldet«... Men hvad er så det klogeste at gøre i første omgang og på sigt... Skal vi følge trop med priskrigen - og dermed få et dårligt resultat rent økonomisk.... eller skal vi satse på at kunne sælge det mindre til fuld pris og så skyde resten af til udsalget til januar... Og hvad med fremtiden.... skal vi ændre kurs, eller skal vi holde linien og holde fast i vores koncept. Vi sælger helst ikke nye varer til nedsat pris - dels pga. det ikke er vel set hos leverandørerne - dels pga at vi gerne vil yde den bedst tænkelige service (at have ansatte nok så både mail og tlf bliver besvaret og varer bliver afsendt samme dag som de bestilles). Hvis vi skal til at give 20-30% på varerne så er der ikke råd til disse ting - og kunderne vil da få en meget ringere service end nu. Så.... jeg vil blive glad for lidt af jeres tanker.... nogen gange kan man ikke se skoven for bare træer - og det kan være godt med nogle andre alternative/kreative øjne på tingene... Mange hilsener Helle |
Hej Helle
Kan du ikke beskrive hvordan Jeres situation er nu. For du har intet skrevet om hvordan det egentlig er gået det sidste 4-5 måneder, altså om i har kunne mærke nedgangen og hvor slemt. Fx i %
Jeg tror det vil være nemmere at komme med gode råd hvis du tilføjer dette.