Hejsa Jeg har nu skrevet 93 sider til min e-bog og for at være helt ærlig skal jeg lige have en pause :), derfor spørger jeg lige her til hvordan i mener en e-bog er bedst opsat. Her tænker jeg:
|
Slet ingen der kan hjælpe?
Hejsa Jeg har nu skrevet 93 sider til min e-bog og for at være helt ærlig skal jeg lige have en pause :), derfor spørger jeg lige her til hvordan i mener en e-bog er bedst opsat. Her tænker jeg:
|
Hej Kenneth, Du kan få lidt løsrevne tanker herfra. Ingen store guldkorn, da layout ikke just er min fagligt stærkeste side. Jeg har prøvet at bladre nogle af e-bøgerne i mit arkiv igennem for at se, om jeg kunne komme frem til en holdning til, hvordan den gode e-bog ser ud. Der var var nogle ting, som jeg blev opmærksom på. Pas på, den ikke bliver for gnidret. Det irriterer mig, når e-bøger bliver besværlige at læse på skærmen. Dvs. sørg for passende linieafstand (1,5 el. 2 - aldrig enkelt) og brug rigeligt med afsnit, så hver side ikke bliver en sammenhængende klump tekst. Skrifttype har jeg umiddelbart ingen holdning til, mens jeg til gengæld blev opmærksom på, at jeg blev irriteret over de e-bøger, hvor der er alt for store header- og footersektioner sammenlignet med indholdet. En e-bog skal gerne indeholde så meget tekst per side, at det ikke føles som, at jeg bladrer en stak powerpoint-slides igennem. Om det skal være 1 eller 2 spalter, har jeg heller ingen stærke følelser for. Traditionelt set foretrækker jeg enspaltede ting, men med en e-bog kan to spalter godt virke fornuftigt, kombineret med en liggende side. I Word kan du let omdanne din bog til spalter ved at markere det helt og vælge "spalter" oppe under formater. Det er egentlig meget simpelt, men vær forberedt på en lang kamp med at få detaljer på plads og spalteskift til at være de helt rigtige steder. |
Hej Frank og tak for indlægget. Det giver mig ihvertfald mulighed og inspiration til at "lege" med forskellige udlæg. |
Jeg læser selv en del e-bøger. Det er i formatet Adobe Digital Editions, der er et gratis Adobe program. Det er nemt at arbejde med når man læser og lidt mere lækkert end almindelig pdf. Man kan oprette et bibliotek og nemt købe nye e-bøger både danske og udenlandske. Jeg har i England købt en Sony e-bogs læser, hvor jeg trækker bøgerne over. Skrifttypen skal være let at læse, d.v.s. ikke for tæt, mange bruger "arial", personligt kan jeg bedst lide "verdana". Jeg foretrækker, at der kun er en spalte, når man skal læse på skærm.
|
Hej Kenneth Skrifttype: vælg en traditionel, som primært er letlæselig. Skriftstørrelse: Passende! (Nemt sagt, hva?) Endelig ikke for lille, da det er mere anstrengede at læse på en skærm end i en bog. 12 punkt minimum vil jeg mene. Linieafstand: Når jeg vælger linieafstand til de (fysiske) publikationer, jeg sidder med, vælger jeg den hellere lidt større end det, der er standard. Det gør det nemmere at læse. Hvis du vælger at lave bogen i tværformat, vil jeg foretrække 2 spalter. Man skal passe på, en linie ikke bliver for lang, for ellers hopper man nemt 'forkert', når man skal ned på næste linie. Men det afhænger selvfølgelig også af skriftstørrelse og linieafstand. |