Jeg er ved at eksportere nogle kyllinger fra Polen til Tyrkiet, men mit firma ligger i Danmark. Hvordan fakturerer jeg, skal jeg have et eksportcertifikat? Er det eksport når jeg bare flytter varen fra Polen til Tyrkiet. Skal der moms på min salgspris?
Det kaldes trekanthandel, når du sælger varer fra et oprindelsesland udenfor DK til et modtageland ligeledes udenfor DK. Det kræver ikke et eksportcertifikat eller andet, eftersom varen ikke har noget som helst med DK at gøre.
Du skal ikke fakturere med moms. Moms gælder kun for videresalg i Danmark, men ikke over grænserne. Modtageren skal selv lægge moms på, efter samme metode som importører i DK gør det.
Hvis beløbet er større end 100.000, så skriver din bank automatisk til dig, når beløbet går ind, for så skal Nationalbanken vide besked, om hvilken type transaktion det er. Det er nemt nok - for der medfølger et kontokort, hvor du kan finde den rette beskrivelse af transaktionen.
Med andre ord: Du skriver en faktura uden moms og skal ikke bekymre dig om mere!
Mvh. Flemming
NB: Hvis begge lande havde været indenfor EU er det muligt, at der gælder andre regler. Her vil et enkelt opkald af to minutters varighed til din lokale Told og Skatteregion afklare spørgsmålet! Jeg mener dog at der gælder samme regler overalt, altså som før beskrevet.
Du bør blot følge de almindelige formkrav til en faktura. Dvs at du oplyser dit CVR-nr alias Company Registration No.
Ellers er der ingen krav til fakturaen. Du eksporterer i princippet ikke - set med danske øjne. Du "trader" blot. Så længe varen ikke har oprindelse i DK er Skat bedøvende ligeglade, fordi kun varer købt eller solgt på dansk grund er omfattet af momsloven.
Du ender jo alligevel med at betale skat af dit overskud i det danske selskab. Så uanset hvad, så får de jo noget ud af det.
Ellers er der ingen krav til fakturaen. Du eksporterer i princippet ikke - set med danske øjne. Du "trader" blot. Så længe varen ikke har oprindelse i DK er Skat bedøvende ligeglade, fordi kun varer købt eller solgt på dansk grund er omfattet af momsloven.
Det er nu ikke helt rigtigt, handlen skal fremgå på listen der fremsendes til Told grundet at det er en EU handel (her under er også trekants handel)