Hej Amino-brugere. Jeg er i begyndelsen af året begyndt at tilbyde virtuel server hosting. Jeg har ikke mange finanser at flytte med, så vi starter i det små. Jeg har dog fået etableret mit udstyr i en overvåget og kølet container. Så alt i alt går det stille og roligt frem af. Men sammen med at jeg har fået nye og større servere, som også har stillet større krav har jeg fået et problem. Elregningen. P.t. betaler jeg jo privat el-regningen som også har været acceptabelt lav. Nu er den dog gået hen og blevet gigantisk. Jeg bruger omkring 1800-2000 kWh pr. mdr. - det er jo en ekstrem udgift. Jeg aner dog ikke hvordan jeg skal trække det her fra? Er det afgiftsfritaget osv. osv. ? Jeg har en kæmpe el-regning privat pga. jeg ikke aner hvordan det skal trækkes fra. Jeg bruger ca. 250-300 kWh privat pr. mdr. Pft. Med venlig hilsen / Best Regards |
Server hosting - Strømregningen ?!
- 1
Alternativt kan du overveje at leje plads i et datacenter, det vil ofte være både billigere og bedre. |
Hej Sune. Tak for dit hurtige svar. Mit forsøg er at starte et "mikro" datacenter op - jeg er klar over at det sansynligvis ville være billigere, men hvor er det "bedre" i det? Jeg har 100% fuld kontrol over det derhjemme i containeren samt jeg har mit legetøj i baghaven. Samtidig med at det er dybt alvorligt går der også drengerøv i det, når man har alt det spænende udstyr stående. Jeg skal have fat i en revisor som kan klarer den der elafgift og co2 problem. Jeg vil nemlig gerne have det er min virksomhed som betaler. Med venlig hilsen / Best Regards |
Ikke for at ødelægge dine datacenter drømme, men! Har du set hvad du kan købe de servere til i store datacentre? Her er et par eksempler på nogle jeg bruger: :-) |
Prøv at ringe og spørge elselskabet, de plejer at være meget behjælpelige ved spørgsmål - det er i hvert fald værd at undersøge om det kan betale sig at få etableret to selvstændige aftaler fremfor at skulle dele forbruget op i privat og erhverv. Igen er det dog nok smart at spørge en bogholder eller revisor hvor meget bøvl der vil være forbundet med det. Skat vil i hvert fald ikke gå med til at du får fradrag for strøm brugt i privat regi :) Bemærk at der er nogle helt horible tilslutningsafgifter på el her hjemme, så når dit datacenter kommer op og skal trække mere strøm end der er etableret til ejendommen kan det hurtigt løbe op at få yderligere kapacitet. |
Vi har haft vores eget hostingcenter i 6 måneder her i Skive Midtjylland. Men vi havde et problem med vores linieudbyder og endte med at flytte det hele til Glostrup (nu kører det så meget bedre). Men det betyder at vi har en del udstyr til salg hvis du måske er interesseret? Vi har blandt andet et kæmpe læs Cisco udstyr, 4 rackskabe (Compaq 9000), et krydsfeltskab. 3 2800VAC APS UPS'e (1 faset). Det er bare lidt af det vi har, hvis det var noget kan du fange mig på 41 28 28 08 eller mmc@mc-solutions.dk. Mht fradrag for strøm skal du have en bimåler (som du jo har) og så skal du kontakte elselvskabet og have tilmeldt den bimåler en selvstændig aftale til dit firma. Fradraget er ret højt, det er næsten 50%.
/ Mikkel |