Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hvad når ideen er der?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 14. Oct 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 09:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer.

Jeg har med stor interesse læst en del på dette forum, syntes det fantastisk at i herinde, hjælper hinanden, skaber nye kontakter og råder inden for de område hvor man kan det.

Derfor laver jeg nu dette indlæg, i håb om at nogen ved hvordan jeg kan komme videre.

Jeg har gennem 6 måneder arbejdet på en ide jeg har fået, jeg syntes selv ideen er super god, og jeg vil selvfølgelig gerne dele den med jer alle sammen. Men det er jo sådan at man gerne holder kortene lidt tæt til kroppen, da andre helst ikke skulle gøre brug af min ide, eller udvikle den uden mig, er det forståeligt?? Det selvfølgelig svært at bede om hjælp, hvis man ikke vil sige hvad det er man har brug for, det er jeg godt med på.

Jeg kunne derfor godt tænke mig at høre, hvad gør jeg hvis jeg står med en ide, som kræver en større investering end jeg selv kan klare? Min ide er ikke noget nogen har lavet før, og den vil henvende sig til teleselvskaber, som kunne få stor glæde af det, både mht. at brande sig selv, men der vil også være god økonomi i det.

Jeg kunne selvfølgelig ta´ kontakt til et selvskab og prøve at sælge dem ideen, men det vil jo være let for dem, at gøre brug af ideen når jeg er gået igen. Jeg kunne også selv udvikle konceptet færdigt, også sælge den til et eller flere selvskaber, men som sagt så kræver det en større investering end jeg kan klare.

Mit spørgsmål er: Hvordan kommer jeg videre nu? hvordan kan jeg fortælle højt om min ide uden nogen tar og bruger den? Hvem kan råde mig og hjælpe mig i den rigtige retning???

Er der nogen der kan og vil hjælpe?

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 10:11

Hej

Som du selv skriver er det svært at hjælpe uden at vide hvad du pusler med. Det er selvfølgelig noget andet med teknik eller software som kan patenteres, men hvis det er en idé får du her min udlægning.

Mit råd vil være, at du laver et set-up som du kan præsentere. Når man vil lave et TV-program går man i et studie og laver programmet i en kort præsentation. Hvis man skulle lave "Sandhedens time" ville gæsten f.eks have nogle elektroder koblet på og en rød lampe lyse når gæsten lyver. Elektroderne er ikke koblet til, og lampen tænder ved tryk på en knap. Selvfølgelig gælder det som med alt andet man vil sælge, - det skal præsenteres på en indbydende måde, men teknikken bag behøver ikke virke, - det er selve idéen der skal sælges.

Når man så præsenterer demo-videoen for TV2 har de underskrevet en fortrolighedserklæring, der går ud på at hvis ikke de køber projektet må de ikke lave noget tilsvarende indenfor en given periode. De kan derfor ikke kopiere din idé, - men derfor kan de jo godt lade sig inspirere :-) Det er derfor om at præsentere sin idé for den rette TV-station med det samme, dvs at man forinden har sikret sig at man kender TV2´s sendeflade og programlægning og at idéen er i overensstemmelse hermed.

Nu har du så en idé til Telebranchen, der er stærkt konkurrencepræget. De har derfor toptunede reklamebureauer til at arbejde for dem, og de har en forventning om at reklamegutterne leverer varen, - hver gang. Hvis du derfor skal komme udefra med et indspark, så skal du være god, - rigtig god. Det betyder at du skal bruge meget energi (og sikkert også mange penge) på at præsentere din idé, og den skal sidde lige i skabet første gang. Ikke nok med det, - det første selskab du henvender dig til skal være det rigtige. Når idéen først er præsenteret én gang, er den ikke ny længere. Når selskab nr.2 bliver præsenteret for idéen, sidder selskab nr.1 tilbage med viden om projektet, fortrolighedserklæringer eller ej, og kan svare tilbage med noget der måske er endnu bedre.

MEN, hvis du tror du får adgang til direktionslokalerne og bogholderen med chekhæftet blot fordi du selv synes du har en god idé, - så tager du altså fejl. I det her game kan du ikke gå med livrem og seler, du skal turde satse hele puljen. Vinder du, så er gevinsten stor, taber du, og det gør de fleste, - så har du prøvet. For hver ny ting der kommer på markedet er der 100+ ting der er forkastet, - du er jo ikke den eneste der har en idé.

. At få booket et præsentationsmøde bliver din første udfordring, og hvis du ikke engang du kan fortælle hvad mødet skal handle om, - hvad tror du så selv? Vi er jo hver især unikke, og de idéer vi selv har er mildest talt geniale hvis vi selv skal sige det. Nøjagtig ligesom den p....irreterende telefonsælger påstår når han har hvad han betegner som "verdens bedste tilbud" Confused

Så bare klø på, men hvis ikke du satser kommer du ingen vegne.......

/Michael

Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 1558
Fra  1902 Software Development Corporation Skrevet kl. 10:16

DeepDive:
Mit spørgsmål er: Hvordan kommer jeg videre nu? hvordan kan jeg fortælle højt om min ide uden nogen tar og bruger den? Hvem kan råde mig og hjælpe mig i den rigtige retning???

Det er meget svært. De fleste vil ikke skrive under på en hemmeligholdelses aftale, og dem som gør det er ofte i panik for at få en ordrer så det gør alt hvad man beder dem om.

Mit råd er at du søger efter et firma / privat person og så bruger din sunde fornuft til at vudere om du vil fortælle hvad ideen er.

At man skal passe på vidner dette indslag på Computer World om:

http://www.computerworld.dk/art/48215?cid=4&q=husetsweb&sm=search&a=cid&i=4&o=0&pos=1

Og de gik endda til Totalkredit som er en bank!! 

Fra København
Tilmeldt 14. Oct 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:41

Hej Michael,

Tak for dit svar.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)