Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kreditor, der er gået konkurs

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2113
Skrevet kl. 06:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en kreditor, som jeg har handlet en del med. Vi har købt og solgt til hinanden uden de store problemer. Jeg modtog en faktura på nogle varer, som jeg aldrig har modtaget og gjorde telefonisk kreditor opmærksom på dette. Bogholderen hos kreditor ville undersøge dette. Nogle dage senere forespurgte han på en bestemt maskine, som jeg kunne fortælle jeg ville have på lager nogle dage senere "den køber jeg", sagde han omgående. I denne telefonsamtale, var der ingen omtale af den forsvundne pakke. Der gik et par uger før den eftersøgte maskine kom i bytte og jeg kørte hjem for at gøre den ren og pakke den til afsendelse. Jeg tømte lige postkassen. Der lå et brev fra firmaet. Det undrede mig, men det kunne jo være en kreditnota på den pakke, der aldrig er dukket op!!. Men nej, det var meddelelse om at firmaet var insolvent!!!. Det blev taget under konkursbehandling. Jeg modtog en skrivelse fra kurator om det skulle fremsættes krav osv. inden frist på osv. Vi havde intet tilgode og meddelte dette. Få dage senere modtog vi et krav fra kurator om nogle forfaldne fakturaer. Den ene var indbetalt i maj 2008 og der var meddelelsen fra kurator at det var ikke det rigtige kontonummer. Men det var det der var anført på fakturaen. Kurator måtte dette slag for tabt. Den anden faktura er de varer der aldrig er dukket op. Den skrivelse vi modtog den 16. oktober 2008 anfører at "det er vores ansvar, når pakken er udleveret". Men den er aldrig modtaget. Samme dag står der pludselig en itu revet papkasse, uden afsender eller papirer. Heri ligger 2 stik som det før omtalte firma havde lånt til besigt. Hvad nu hvis det er de stik, der er lavet en faktura på??? skal jeg så bare betale??. Faktura teksten lyder på nogle helt andre varer.Tongue Tied

Jeg har en anden sag, hvor en pakke blev afleveret til os, mens vi var på ferie. Afløseren skulle checke nogle forsendelser, der skulle leveres ASAP. Jeg ringede hjem for at høre om varen var kommet. "Nej, men der er kommet nogle filtre fra XXX". Filtre tænkte jeg, jeg har ikke bestilt filtre. Jeg bad om at det skulle ligge til jeg kom hjem igen. Da jeg kom hjem var forsendelsen slet ikke til os og adressen, den skulle leveres på starter med "A", vi bor på "M". Der var for ca. € 7.000,00. Firmaet, der skulle modtage dette bor lige på den anden side af vejen, så jeg afleverede det om mandagen.

Fra Rungsted Kyst
Tilmeldt 5. Aug 08
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 09:45

Hej "Pythonrap"

Nu kender jeg ikke din sag i detaljer og kan derfor ikke give dig et konkret svar.

Generelt set så gælder dog, at bestilte varer, som ikke er blevet udleveret, er man ikke forpligtet til at betale for - medmindre andet er aftalt (fx. forudbetaling).

Du skriver, at du har modtaget to stik, men at faktura (den du tidligere har modtaget) lyder på nogle helt andre varer - har du forsøgt, at kontakte det firma du har samarbejdet med m.h.b.p. afklaring af stikkene?

Mht. fakturaen, der lyder på nogle andre varer, så omhandler den jo (som du selv skriver) nogle andre varer (som du ikke har modtaget).

Håber at du kan bruge ovenstående.

Har du brug for konkret juridisk bistand er du velkommen til, at kontakte undertegnede.

Med venlig hilsen

Kirsten Dalum, Cand.jur.

DALUM LAW CONSULTING s.m.b.a.    www.dalum-law.dk

Dalum Law Consulting smba  - et stærkt fokus på erhvervslejeret

www.dalum-law.dk  

Tilmeldt 5. Mar 06
Skrevet kl. 14:10

Hej Kirsten,

Tak for dit svar. Jeg vil prøve at udybe lidt mere:

1. Jeg købte en maskine hos kreditor, hvor der manglede en facelitet i. Aftalen var (mundtligt) at de dele ville blive sendt, når der kom noget brugt. OK
  2. I mellemtiden lånte han 2 stik af mig, da der var en kunde der havde nogle problemer, hvor disse evt. kunne afhjælpe. OK
  3. Jeg modtog i april en faktura på de dele, der "skulle følge med UB". Meddelte at de ikke var modtaget. Altså en del af aftalen fra kreditor er ikke overholdt.
  4. Jeg modtog en fakturakopi med pakkenr. som jeg "T&T" hos PostDanmark. Udleveret i mit postnummer.
  5. Kreditor skulle nok bede sekretæren, der var indsat af banken, tage sig af sagen med efterlysning mv.
  6. Vi modtager brevet om insolvens og senere brev fra kurator.
  7. Gør opmærksom på at vi ikke har noget tilgode ved kreditor.
  8. Kurator hævder at vi skylder for de varer, der aldrig er dukket op. Har tilbudt tro og love erklæring.
  9. Jeg har idag være i telefonisk kontakt med PostDanmark for at få flere informationer om pakkenr. Denne er udleveret den 30. januar 2008 og har en vægt på 2,05 kg, mål osv.
  10. De varer som er anført på fakturaen har en samlet vægt på 3,78 kg og er faktureret 24/4-08???. Med mit kendskab til kreditor, så plejer fakturaen at være fremme før varen. Altså, der er noget der ikke stemmer.

Med andre ord, kreditor kunne lugte at bageriet brændte og prøvede at plattenslage sig igennem med nogle bemærkelsesværdige manøvreringer.Indifferent

Fra Rungsted Kyst
Tilmeldt 5. Aug 08
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 11:39

Hej "Pythonrap"

Hvis du har købt en maskine hos K der har vist sig mangelfuld skal manglen som hovedregel udbedres af K uden beregning. Som jeg læser dit indlæg, så er det også det, der er aftalt mellem dig og K - nemlig at K ville fremsende dig de (brugte) dele uden beregning (UB?).

Disse dele har du aldrig modtaget, men du har modtaget faktura derpå. Hvis du ikke allerede har gjort det bør du skriftligt gøre indsigelse mod fakturaen idet 1) der er tale om udbedring af en mangel ved den købte maskine, 2) det er mellem dig og K aftalt, at delene skulle fremsendes uden beregning og 3) delene er aldrig modtaget. 

Jeg kan derudover forestille mig, at du gerne vil have de manglende dele udleveret således, at din maskine kan fungere korrekt - i et sådant tilfælde bør du ligeledes gøre opmærksom på dette.

Angående de stik du har lånt ud til K, så forstår jeg, at de er kommet retur til dig? Hvis jeg har forstået dig korrekt, så er der vel ingen problemmer heri?

Angående fakturaen af 24/4/08: Hvis du er i tvivl om hvilke varer der er faktureret for, så foreslår jeg, at du kontakter K med henblik på afklaring. Får du ikke et tilfredsstillende svar og har du ikke bestilt de varer K påstår, så bør du også i dette tilfælde skriftligt gøre indsigelse mod denne faktura.

Jeg håber, at du kan anvende ovenstående.

Såfremt du har brug for yderligere bistand, er du velkommen til, at rette henvendelse til undertegnede - evt. pr. telefon.

Med venlig hilsen

Kirsten Dalum, Cand.jur.

DALUM LAW CONSULTING s.m.b.a.    www.dalum-law.dk

Dalum Law Consulting smba  - et stærkt fokus på erhvervslejeret

www.dalum-law.dk  

Tilmeldt 5. Mar 06
Skrevet kl. 09:51

Hej Kirsten,

Jeg klippede og klistrede i dit svar og sendte det til konkursboets advokat. Jeg har nu 27.03.09 modtaget et brev om at kravet fastholdes iht.købelovens § 10. Men indholdet var noget andet end det fakturaen lød på.

Jeg kontaktede firmaet, der er gået konkurs, da de rykkede for betaling, her gjorde jeg opmærksom på at de varer aldrig var modtaget. Dette skete pr. telefon.

Vil det sige: Hvis en kreditor er ved at vælte rundt, kan han/hun bare sende nogle varer ud af huset og så hænger man på den??.

Jeg vil næsten kalde den fremsendte faktura for dokumentfalsk??

Johnny

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)