Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan foregår leasing

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 19:27
Hvor mange stjerner giver du? :
På baggrund af nedenstående tråd om leasing, er jeg blevet nysgerrig for at høre nærmere vedr. leasing.

 

Da jeg fornylig skulle anskaffe en varebil, undersøgte jeg mulighederne vedr. leasing, hvilket på ingen måde tiltalte mig, så jeg valgte i stedet at købe den.

Det var vistnok det der hedder finansiel leasing, og for mig at se var der ikke de store fordele, set i forhold til lånefinansering. Det eneste jeg kunne se fordelen i, er at jeg ville have mindre gæld.

 

Det jeg ikke byder mig om, er at man er bundet af en kontrakt, hvor man er tvunget til at aftage bilen il en given scrapværdi, og samtidig skal lægge en stor betaling ved indgåelse af aftalen. (det minder jo meget om lånefinansering).

 

Derudover bliver ens "afskrivninger" og momsfradrag fordelt ud over en længere periode ved leasing.

 

Hvad er fordelene. (udover salgsgassen som jeg fik fra Nordania, men som reelt ikke var de helt store fordele)


Kan man lease, uden at være bundet til at købe det leasede? Jeg ser gerne et eksempel fra en af eksperterne :-)

Hvordan vil en leasingaftale f.eks. se ud, hvis man leaser en maskine (eller whatever) til 100.000 kr. ex. moms.?

 

Tilmeldt 20. Apr 06
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Allan,

 

Jeg vil starte med at sige at jeg absolut ikke kan betragtes som ekspert inden for leasing. Men - jeg arbejder som regnskabschef i en leasingvirksomhed, og har da derigennem lidt viden om det.

 

Der er to former for leasing - finansiel og operationel leasing. Reelt er den eneste forskel, risikoplaceringen ved leasingaftalens udløb. Ved finansiel leasing har leasingtager selv risikoen (for tab eller gevinst) - ved operationel leasing har leasingselskabet risikoen.

Eksempel: En bil til kr. 100.000 med en aftalt restværdi efter 5 år på kr. 20.000.

 

Ved finansiel leasing overtager leasingtager bilen til restgælden (her aftalt til kr. 20.000) og han kan gøre med den, hvad han vil. Eksempelvis sælge den. Hvis bilen kan sælges til mere end kr. 20.000 får leasingtager derved gevinsten.

 

Ved operationel leasing har leasingselskabet risikoen. Der betales ingen restværdi og bilen afleveres tilbage til leasingselskabet, som så må forsøge at afhænde den bedst muligt. Dette svarer også på dit spørgsmål - du kan godt lease uden at være bundet af at købe.

 

Leasing er jo reelt set bare en anden form for finansiering end lån - men efter min opfattelse er det følgende der gør, at det er en fordel at lease frem for at låne:

- Intet momsudlæg (hovedstolen svarer til købsprisen excl.moms og momsen skal ikke finansieres som det er tilfældet ved alm.køb/lån - hvis du er halvårsafregnet kan der gå op til 7 måneder før du får momsen retur...)

- Færre gebyrer ved stiftelse (Leasingselskabet ejer bilen i leasingperioden, hvorfor det ikke er nødvendigt at få pant i bilen - alene dette sparer kr. 1.400 + 1,5% af hovedstolen i tinglysningsafgift - procentvis er det en stor del af de samlede renteomkostninger for en alm.bil...)

- Mulighed for flådeejerrabatter på biler (leasingselkaber kan købe biler til lavere priser end andre)

- Mulighed for rabat på brændstof, vask, autohjælp osv. (Når du leaser en bil kan du få et benzinkort med - hos os får man ex.1 kr. i rabat pr. liter diesel - tankningerne opkræves sammen med leasingafgifterne)

- Du kender omkostningerne på forhånd (operationel leasing) Hvis du laver aftalen incl. service kender du helt præcist dine bilomkostninger og kan derfor budgettere dem bedre. Desuden skal du ikke ud og forhandle om køb og salg af biler - du får her glæde af leasingselskabets bedre forhandlingsmuligheder overfor bilforhandleren

 

Mht. at være bundet af en kontrakt er det jo korrekt at du indgår aftalen, men du er (i hvert tilfælde hos os - Krone Kapital) ikke mere bundet af den end at du til enhver tid bare kan indfri den, tilføje udstyr, delindfri osv.

 

Jeg håber det kunne kaste lidt lys over leasing.

/Jakob

 

Tilmeldt 23. May 06
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Allan

 

Udover det Jakob nænte, har det indflydelse på balancen hvorvidt det er finansiel eller operationel leasing.

Hvis det er finansiel leasing skal bilen optræde i balancen, hvilket ikke er tilfældet ved operationel leasing.

 

Mvh

Peter Juhl

 

 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)