Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betalingsfrister, min. og max.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Oct 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer.

Jeg har efterhånden nogle gange oplevet, at når jeg handler med koncerner eller større virksomheder, så ser de stort og flot på den på fakturaen trykte betalingsfrist. Hvad gør man her ?

Nogle firmaer påråber sig retten til op til 60 dages betalingsfrist, selvom der på min faktura står 8 dage. Andre siger at de afregner 1 gang om måneden.

 

Så vidt jeg kan se er der ikke noget minimum, men kan firmaerne diktere fristen? Det er selvfølgelig helt i orden at der i store firmaere er længere forretningsgange, men på 8 (eller 14) dage burde det kunne nåes.

 

Nogle der kender til konkrete dokumenter hvor jeg kan læse mere?

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror bare du skal begynde at sende rykkere med renter og gebyrer. Så får du da om ikke andet lidt ud af at lege kassekredit for de virksomheder du nu engang arbejder for. Tror nok du må tage 2% pr. måned af det samlede beløb samt 100kr pr. rykker, med mindre andet er aftalt.

En anden indgangsvinkel; hvis de forskellige firmaer er meget afhængige af den ydelse du levere, kan du jo bare indstille arbejdet når betalingsfristen overskrides. Og lade være med at genoptage indtil betalingen er faldet.

Det kan godt være at ovenstående virker som en lidt "grov" indgangsvinkel til problemet, så du skal nok lige starte med at gøre virksomhederne opmærksom på at du ikke rigtig kan leve med at betaling aldrig falder til tiden og at du derfor strammer op. De kan jo sagtens se at du ikke kan leve med at din likviditet konstant er presse fordi de ikke lige "gider" betale til tiden, hvis de lige bliver gjort opmærksom på det.

Kan desværre ikke lige umiddelbart hjælpe med konkrete dokumenter.

Mvh Peder

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er mange større virksomheder der har nogle halvbøvlede forretningsgange for godkendelse af fakturaer, så jeg tror det er ganske realistisk at de ikke kan godkende og betale en faktura på 8 dage.

Jeg tvivler på at de færreste virksomheder godkender fakturaer hver dag, så mon ikke de samler en stak sammen og får vedkommende der skal godkende dem til at gennemgå dem en gang hver uge / 14. dage / måned eller tilsvarende.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 14. Oct 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo desværre lidt der roden til problemet ligger. Det er gode kunder, og jeg synes det er sende rykkere ud er lidt aggressivt, og er kun noget jeg gør når jeg er ligeglad med om jeg kan få den pågældende kunde igen.

Det har (og stadig er) været nok med venlige henstillinger og status-mails so far, men det ændrer jo ikke at de rent faktisk burde betale indenfor den givne frist.

Givet deres størrelse har de "magten" om man vil, også selvom man har leveret varen/ydelsen til dem, idet man gerne vil have mere fra deres hånd anden gang.

Derfor ville det være at kunen dunke dem i hovedet med en paragraf eller to :D Normalt plejer status mails at hjælpe på deres processer anyways, men det er trættende i længden.

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du påtager dig arbejde, kan du så ikke sørge for at du i kontrakt eller anden aftale bliver enig med kunden om betalingsfristen?

Om det så bliver 2 eller 3 uger gør vel ikke så meget, bare du ved hvornår pengene kommer. Når det så er skriftlig på plads, så er der vel ingen der kan brokke sig hvis der bliver sendt en rykker. (Evt. først lige et tlf opkald for lige at gøre opmærksom på forglemmelsen)

Mvh Peder

Fra Brabrand
Tilmeldt 28. Mar 08
Indlæg ialt: 145
Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Uanset hvor stor eller lille man, skal man alligevel tage hensyn til de frister man har. Det er jo ikke dit problem at virksomheden ikke har forhandlet en ordenlig betalingsfrist.. Hvis bare man finder sig i det, sender man jo netop det signal - jo selvfølgelig må i tage r***n på mig, groft sagt.

Jeg ser ikke noget i vejen for at man 3 - 5 dage efter overskridelse sender en høflig note om at nu er i gået 3 - 5 dage over fristen, betal venligst inden 3 arbejdsdage, eller der bliver pålagt et gebyr. Processen skal standardiseres ellers bruger man formeget tid på det. Mht til rykker gebyrets størrelse er der ikke rigtigt nogen lov at dykke ned i, men jeg mener at det er praksis at gebyret ikke må være højere end omkostninger forbundet ved at sende rykkeren, normalt accepteret 100kr. Så er der også noget der hedder renteloven, det at man kan lave rente af beløbet overfor kunden, da man i princippet er kassekredit.

Håber du kan bruge det til noget, om ikke nu så engang ;)

Ha det bedst!

Steffen Hvid

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

christiangruner.com:

Hej med jer.

Jeg har efterhånden nogle gange oplevet, at når jeg handler med koncerner eller større virksomheder, så ser de stort og flot på den på fakturaen trykte betalingsfrist. Hvad gør man her ?

Nogle firmaer påråber sig retten til op til 60 dages betalingsfrist, selvom der på min faktura står 8 dage. Andre siger at de afregner 1 gang om måneden.

 

Så vidt jeg kan se er der ikke noget minimum, men kan firmaerne diktere fristen? Det er selvfølgelig helt i orden at der i store firmaere er længere forretningsgange, men på 8 (eller 14) dage burde det kunne nåes.

 

Nogle der kender til konkrete dokumenter hvor jeg kan læse mere?

Jeg forstår ikke rigtigt dit problem, for normalt vil det fremgå af Jeres samhandelsbetingelser  (salgs og leveringsbetingelser) hvad deres betalingsfrist er. Ønsker køber at bestemme betalingsfristen (hvilket er normalt for store firmaer) vil det typist også fremgå ved ordre afgivelse.

Mvh

Ravn

 

 

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :

steffenhvid:

 Mht til rykker gebyrets størrelse er der ikke rigtigt nogen lov at dykke ned i, men jeg mener at det er praksis at gebyret ikke må være højere end omkostninger forbundet ved at sende rykkeren, normalt accepteret 100kr.

Bare for god ordens skyld, så er størrelsen på rykkergebyrer reguleret i Lov om forsinket betaling, som du også selv nævnte i forhold til renter (den er i daglig tale kendt som renteloven)

I korte træk er det således at man ved B2B handel kan aftale andre gebyrer end de lovregulerede, ved B2C er gebyret maks 100 kroner (momsfrit så vidt jeg kan lure) og ved offentlige virksomheder (altså ved levering af ydelser fra / restancer til det offentlige) kan gebyret overstige de 100 kroner uden aftale.

Så man kan jo overveje om de høje rykkere det offentlige sender ud, skyldes deres sløve sagsbehandling i mange af deres afdelinger

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 3. Sep 05
Indlæg ialt: 157
Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :

christiangruner.com:

Det har (og stadig er) været nok med venlige henstillinger og status-mails so far, men det ændrer jo ikke at de rent faktisk burde betale indenfor den givne frist.

Givet deres størrelse har de "magten" om man vil, også selvom man har leveret varen/ydelsen til dem, idet man gerne vil have mere fra deres hånd anden gang.

Kender udmaerket til din situation. Det er jo, som du siger, ofte kunder man er glade for, og som bringer god og tilbagevendende omsaetning, saa man vil jo helst ikke ud i deciderede juridiske slagsmaal. Samtidig kender jeg ogsaa kun alt for godt til, at opfoelgnings-emails bliver ignoreret, eller i hvert fald ikke goer betalingsprocessen hurtigere.
Et trick, som ifoelge min erfaring virker lidt bedre, er at finde ud af, hvilken person i firmaet, som har ansvaret for betaling af praecis dine fakturaer. Find frem til hans/hendes telefonnummer, og naar en betalingsfrist bliver overskredet, saa ring, gerne dagligt, til vedkommende og foelg op paa betalingen. Soerg for at vinde personens tillid, saa du fremover har en venskabelig omgangstone med vedkommende - husk, det er ikke en personlig inddrivelse. Ofte skyldes for sen betaling i stoerre virksomheder rent ud sagt dovenskab i bogholderiet/finansafdelingen, derfor kan det hjaelpe gevaldigt hvis folkene der kender dig og synes om dig.

Hvis du stadig har problemer med betalingerne, er det et yderst effektivt middel at stoppe dine services til virksomheden, hvis dette er muligt. Soerg for at dette bliver kommunikeret til topledelsen, saa kan du vaere helt sikker paa at der sker noget. Men lad dette vaere et "last resort", og ikke noget der gentager sig maaned efter maaned - saa kommer der daarlig luft imellem jer.

Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 1557
Fra  1902 Software Development Corporation Skrevet kl. 02:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg var dig så ville jeg tage et møde med virksomheden og sige det som det er. 

Hvis det er en ordentlig virksomhed som har en ordentlig økonomi så kan de måske godt forstå at du ikke kan vente 30 eller 60 dage på dine penge. 

Min erfaring er at man kommer langt her i livet når man taler med folk og siger tingene som de er. Snak med dem og find en fornuftig løsning er mit råd.

 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)