Nu er jeg ikke jurist, så jeg vil ikke dømme det som værende spam. Men der er en lidt uprofessionel formulering Jeg tager det personligt som et kompliment når freelancere kontakter mig for at spørge om der er brug for deres ydelser. Det betyder at jeg har gjort mig synlig et sted som værende en person der har ting i støbeskeen og som andre gerne vil være med til. |
Hej Kristoffer
Tak for dit interessante indlæg.
Det fortæller netop med al tydelighed, at vi her bevæger os på en knivsæg. Hvad er spam og hvad er ikke spam?
Under hvilke omstændigheder er det godt og hvornår er det spam at henvende sig for 1. gang til en virksomhed via e-mail?
Jeg har startet tråden her for både selv at blive klogere på, hvor den lovgivningsmæssige grænse er; men også for at finde ud af, hvor de forskellige debatørers etiske og moralske grænse går.
Og sidst; men ikke mindst for at finde ud af, hvilken følelse modtageren af en "på kanten" e-mail har over for afsenderen.
For selv om folk ikke farer i blækhuset og sender mailen videre til forbrugerombudsmanden, så kan man, hvis man ikke agerer rigtigt, jo brænde relationen af endnu før den var startet.
Tag et eksempel: Vi har meget stor succes med vores "Kunder på et Sølvfad" koncept og kunne derfor godt tænke os at skrive til de større virksomheder og fortælle om mulighederne. Vi har købt en database og er ved at gøre klar til en direct mail kampagne (altså snail-mail med post danmark).
Men måske ville salgschefen hellere foretrække en e-mail?
Den er lettere at arkivere og vi lægger op til et samarbejde, hvor grænsen mellem køber og sælger er udvisket. Hvis jeg ikke bliver klogere af denne tråd vil jeg f.eks. ikke turde e-maile mit oplæg til et samarbejde i første omgang - selv om virksomheden ikke skal betale noget før de selv har fået solgt noget.
Og det er alene for at undgå at fremstå som spammer.
Nogen ville sikkert sige, at under DE omstændigheder ville de ikke have betænkeligheder; men i loven bogstav så ER det jo i sidste ende for at afsætte en tjenesteydelse, jeg henvender mig.
Håbet med denne tråd er, at vi alle kan lære lidt af hinanden ved at læse disse indlæg så vi hver især bliver klædt på til agere bedst muligt i situationen.
Venlig hilsen,
Christian