Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

På kanten af spam...

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er jeg ikke jurist, så jeg vil ikke dømme det som værende spam. Men der er en lidt uprofessionel formulering

Jeg tager det personligt som et kompliment når freelancere kontakter mig for at spørge om der er brug for deres ydelser. Det betyder at jeg har gjort mig synlig et sted som værende en person der har ting i støbeskeen og som andre gerne vil være med til.

Hvis det var han skrev "hej, vil du købe XXXX fra mit varekatalog", så ville jeg betegne det som spam.

Personligt har jeg nogle gang efter at have stødt på et firma, kontaktet dem via email for at høre om de var intresseret i et samarbejde der gik begge veje. Jeg ser ikke den slags som værende "spam" og har altid kun fået posektiv feedback på den slags forslag til møder. Det kan godt være nogle juridisk vil kvalificere det som værende spam

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 09:37

Hej Kristoffer

Tak for dit interessante indlæg.

Det fortæller netop med al tydelighed, at vi her bevæger os på en knivsæg. Hvad er spam og hvad er ikke spam?

Under hvilke omstændigheder er det godt og hvornår er det spam at henvende sig for 1. gang til en virksomhed via e-mail?

Jeg har startet tråden her for både selv at blive klogere på, hvor den lovgivningsmæssige grænse er; men også for at finde ud af, hvor de forskellige debatørers etiske og moralske grænse går.

Og sidst; men ikke mindst for at finde ud af, hvilken følelse modtageren af en "på kanten" e-mail har over for afsenderen.

For selv om folk ikke farer i blækhuset og sender mailen videre til forbrugerombudsmanden, så kan man, hvis man ikke agerer rigtigt, jo brænde relationen af endnu før den var startet.

Tag et eksempel: Vi har meget stor succes med vores "Kunder på et Sølvfad" koncept og kunne derfor godt tænke os at skrive til de større virksomheder og fortælle om mulighederne. Vi har købt en database og er ved at gøre klar til en direct mail kampagne (altså snail-mail med post danmark).

Men måske ville salgschefen hellere foretrække en e-mail?

Den er lettere at arkivere og vi lægger op til et samarbejde, hvor grænsen mellem køber og sælger er udvisket. Hvis jeg ikke bliver klogere af denne tråd vil jeg f.eks. ikke turde e-maile mit oplæg til et samarbejde i første omgang - selv om virksomheden ikke skal betale noget før de selv har fået solgt noget.

Og det er alene for at undgå at fremstå som spammer.

Nogen ville sikkert sige, at under DE omstændigheder ville de ikke have betænkeligheder; men i loven bogstav så ER det jo i sidste ende for at afsætte en tjenesteydelse, jeg henvender mig.

Håbet med denne tråd er, at vi alle kan lære lidt af hinanden ved at læse disse indlæg så vi hver især bliver klædt på til agere bedst muligt i situationen.

Venlig hilsen,

Christian

Tilmeldt 10. Nov 09
Skrevet kl. 09:58

Jeg skal forsøge at gøre det kort

I min verden er forskellen at det ene er et produkt du vil sælge og det andet er et samarbejde mellem to virksomheder du lægger op til.

Personligt vil jeg betragte det som spam hvis et firma kontaktede mig for at sælge ProduktX fordi de mente det passede godt til mit behov. Også selv om de havde brugt meget tid på at sætte sig ind i mine behov.

Men hvis de i stedet kontaktede mig fordi de mente der var grundlag for et samarbejde, ville jeg se på det med andre øjne.

Lad mig komme med et eksempel.
Det sker tit at hosting firmaer forsøger at få mig til at bruge deres service. Der kommer to slags mails.
- Enten er det et hvor de starter med at forklare hvor meget bedre de er end de andre og hvor billigt det ville være for mig. Den slags bliver slettet med det samme. For der første ved de ikke hvad mine behov er, for der andet ved de ikke hvem mine kunder er.
- Den anden slags mail er et tilbud om et samarbejde, hvor de vil sælge mig til deres kunder, hvis jeg sælger dem til mine. De tilbyder for det meste at stille resourcer til rådighed i form af personale hos dem, hvor de så vil sætte tid af til om de kan strikke en løsning sammen for mig der passe mig og kunderne bedre. Den slags breve svare jeg altid på

Det er tit den første linie der bestemmer om jeg sletter mails eller ej. Hvis mailen starter med at introducere et produkt, så ryger den ud. Hvis den starter med at beskrive et samarbejde eller et behov de har, så læser jeg normalt videre.

Du siger selv helt rigtigt at en email er nemmere at arkivere end et brev - for det meste betyder det "arkivere lodret"

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 10:09

Du har nogle gode pointer, Kristoffer Wink

Men det er vel ikke alle, der ser tingene på samme måde som dig? Eller er det?

Venlig hilsen,

Christian

Tilmeldt 10. Nov 09
Skrevet kl. 10:12

Christian iMARKETING:

Men det er vel ikke alle, der ser tingene på samme måde som dig? Eller er det?

Venlig hilsen,

Christian

Nej det skal du ikke regne med de gør :)

Tilmeldt 21. Apr 05
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 10:31

Den er svær, men jeg mener man må se på de emails man modtager og vurdere dem individuelt.

Jeg er enig med Kristoffer på mange punkter, og så lang tid man ikke modtager mailen flere gange, ville jeg se det som en opfordring til at samarbejde og ikke et reelt varesalg, selvom det i princippet er det samme. 

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 11:11
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Uden at vide det, så lyder det i denne sag som om vi har at gøre med en iværksætter med en lille telefonforskrækkelse.

Og så er email bare den nemme løsning.

Vi har vel alle på et tidspunkt som nystratet haft en lille angst for at tage fatte telefonen og tale med kunder?

Nu ved jeg ikke hvad det er for en freelanceydelse han forsøger at afsætte, men hvis han er relativt ny som iværksætter og ikke har nogen faglig berøringsflade med jura så er det ikke naturgivet at han kender spamreglerne.

Hvis det var mig der modtog den slags mail, så ville jeg i hvert fald ikke sende den til det retslige system. Hvis samarbejdstilbuddet ikke var relevant i min situation ville jeg nok bare ignorer henvendelsen (man burde nok gøre opmærksom på at det han fortager sig er ulovligt). Og hvis det var en ydelse jeg kunne bruge ville jeg så ellers vende tilbage til ham (og samtidig gøre opmærksom på at det han fortager sig er ulovligt).

Ovenstående er naturligvis under forudsætning af at vedkommende ikke "burde" kende reglerne.

Generelt, så tror jeg at jeg vil anbefale at man lige starter al kontakt med en telefonopringning. Det er ikke sikkert at alle har et lige så afslappet forhold til spamreglerne som jeg har. Og det kan jo give en hel del problemer meget hurtigt :)

Mvh Peder

Tilmeldt 17. Mar 08
Indlæg ialt: 200
Skrevet kl. 10:43

Jeg bliver helt i tvivl om det overhoveder er ulovligt at sende reklamemails til erhvervsdrivende. Er markedsføringsloven ikke kun rettet mod forbrugere?

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 11:20

Hej m_bold.

Det er MEGET ulovligt at sende uopfordrede reklame e-mails til erhvervsdrivende og det bliver særdeles dyrt i form af bøder.

Hvis virksomhederne deriomod ikke udtrykkeligt har frabedt sig at modtage trykte reklamer, kan du sende alt det med posten, du måtte have lyst til.

Men denne debat tråd drejer sig udelukkende om e-mails.

Venlig hilsen,

Christian 

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 15:05

Sjovt som ordene har magt...

Havde han skrevet noget ala; Har du behov for hjælp, vil jeg gerne arbejde for dig. Jeg kan bla, bla, bla og blabla, se bare her, her og her. Løn kan udbetales som alm. indkomst eller jeg kan fakturere gennem eget firma. Hilsen Mr. X

så havde det jo klart været en jobansøgning, selv om målet vel er det samme.

Er som sådan enig i, at den oprindelige henvendelse juridisk set er spam, men hvis man altid ser verden sort og hvid, bliver det vel for kedeligt. Masseudsendte emails og generel tilbudsskrivning via email, det skal være forbudt og forkasteligt, men man skal også kunne kommunikere elektronisk.

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)