Hejsa kære Aminoer Nu er der igen brug for jeres kyndige vejledning til endnu en plan, jeg går rundt med. Men så er lige mit spørgsmål, hvordan jeg skal forholde mig rent jura-, lov- og reglemæssigt. Jeg vil starte et ikke helt ukendt koncept op, som går ud på, at private kan tegne et abonnement for at modtage et "produkt". "Produktet" vil de så få leveret jf. den aftale vi indgår. Hvad er det lige jeg skal være opmærksom på? Jeg har pt. kun et enkeltmandsfirma. Vil det være farligt at bygge konceptet op omkring et sådan firma eller er aps at foretrække? Er der særlige regler jeg skal forholde mig til, dvs. må jeg selv udarbejde kontrakter/aftaler, som holder juridisk eller skal det være en jurist? Må man binde folk til et abonnement i f.eks. 1 år uden at de har mulighed for at opsige abonnementet eller skal folk have lov til at opsige det indenfor en tidsperiode på minimum tre måneder eller? Glæder mig til at høre fra Jer. Venligst Allan |
Jeg synes umiddelbart, at der er mange faktorer du skal være opmærksom på. Men for at tage en række af dien spørgsmål op så vil jeg starte med bindingsperioden;
Jeg er ikke jurist, men mener absolut ikke du må binde en forbruger mere end 6 mdr. (jf. teleselskaberne) ! alternativerne er dermed enten at kræve et minimumskøb indenfor første år, f.eks 2 - 3 månedspakker, men ret til at afbestille den enkelte månedspakke (jf. bogklubber a la køb for 9 kr. nu + kun min. 2 bogpakker indenfor 12 mdr.) eller at indgå aftale em et antal købte produkter (jf. avisabonnementer a la få 104 aviser for 64´pris)
Problemet ved de 2 alternativer er at b2c markedsføring omkring dem er relativ omkostningsfuld og måske mere end en lille virksomhed kan klare og alternativet til markedsføring er direkte / telesalg som skal foregå indenfor dørsalgslovens rammer (kun aviser, bogklubber, forsikringer og fersk kød) hvilket i mange sammenhænge umuligør denne salgskanal.
Med hensyn til indgåelse af kontrakter kan din egen kontrakt være ligeså gyldig som advokatens, men umiddelbart lyder kombinationen af risikoen ved en enkeltmandsvirksomhed (du hæfter selv) og så hjemmebryggede kontrakter uden kyndig vejledning som en dårlig cocktail.
I det tilfælde at dørsalgsloven ikke er en hindring for telesalg er du i den sammenhæng efterladt med nye udfordringer for en lille virksomhed.
en provisionssalgsordning med et TM bureau kræver en kraftig likviditet fordi du / I formodentlig er nødsaget til at have et slagtilbud for at sælge noget denne vej. dvs du betaler i første omgang mere til bureauet end du for ind fra forbrugeren pr. aftale - du tjener altså først penge når forbrugeren betaler de næste pakker. Et yderligere problem med telesalg på provision er den svingende kvalitet der kan opstå - dette kan kræve store backoffice ressourcer - hvilket er dyrt og skal regnes med i salgsprisen på dit produkt.
Hvis du vælger nettet som din salgskanal for b2c abonnementsydelser så skal du altså have rigtig meget trafik før du opnår de kvantitetsfordele der er ved abonnementssalg.
Der ER fordele ved abonnementssalg, men driften og konceptet skal tænkes skarpt igennem, før det giver succes på b2c plan for en lille virksomhed. Derfor er umiddelbare råd at du i stedet allierer dig og dit produkt med en stor koncern der i forvejen leverer b2c - de spiser helt sikkert en stor bid af kagen, men få hellere et stykke af en stor kage - en regningen for en lille kage, der aldrig blev til noget.
dette var blot et indspark - har du spørgsmål er du velkommen til at skrive
De bedste hilsner
Jesper