Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sælge abonnement til privatforbrugere

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Jan 08
Indlæg ialt: 225
Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa kære Aminoer

Nu er der igen brug for jeres kyndige vejledning til endnu en plan, jeg går rundt med. Men så er lige mit spørgsmål, hvordan jeg skal forholde mig rent jura-, lov- og reglemæssigt.

Jeg vil starte et ikke helt ukendt koncept op, som går ud på, at private kan tegne et abonnement for at modtage et "produkt". "Produktet" vil de så få leveret jf. den aftale vi indgår.

Hvad er det lige jeg skal være opmærksom på?

Jeg har pt. kun et enkeltmandsfirma. Vil det være farligt at bygge konceptet op omkring et sådan firma eller er aps at foretrække?

Er der særlige regler jeg skal forholde mig til, dvs. må jeg selv udarbejde kontrakter/aftaler, som holder juridisk eller skal det være en jurist?

Må man binde folk til et abonnement i f.eks. 1 år uden at de har mulighed for at opsige abonnementet eller skal folk have lov til at opsige det indenfor en tidsperiode på minimum tre måneder eller?

Glæder mig til at høre fra Jer.

Venligst

Allan

Fra København V
Tilmeldt 10. Jul 08
Indlæg ialt: 156
Skrevet kl. 00:26

Jeg synes umiddelbart, at der er mange faktorer du skal være opmærksom på. Men for at tage en række af dien spørgsmål op så vil jeg starte med bindingsperioden;

Jeg er ikke jurist, men mener absolut ikke du må binde en forbruger mere end 6 mdr. (jf. teleselskaberne) ! alternativerne er dermed enten at kræve et minimumskøb indenfor første år, f.eks 2 - 3 månedspakker, men ret til at afbestille den enkelte månedspakke (jf. bogklubber a la køb for 9 kr. nu + kun min. 2 bogpakker indenfor 12 mdr.) eller at indgå aftale em et antal købte produkter (jf. avisabonnementer a la få 104 aviser for 64´pris)

Problemet ved de 2 alternativer er at b2c markedsføring omkring dem er relativ omkostningsfuld og måske mere end en lille virksomhed kan klare og alternativet til markedsføring er direkte / telesalg som skal foregå indenfor dørsalgslovens rammer (kun aviser, bogklubber, forsikringer og fersk kød) hvilket i mange sammenhænge umuligør denne salgskanal.

Med hensyn til indgåelse af kontrakter kan din egen kontrakt være ligeså gyldig som advokatens, men umiddelbart lyder kombinationen af risikoen ved en enkeltmandsvirksomhed (du hæfter selv) og så hjemmebryggede kontrakter uden kyndig vejledning som en dårlig cocktail. Wink

I det tilfælde at dørsalgsloven ikke er en hindring for telesalg er du i den sammenhæng efterladt med nye udfordringer for en lille virksomhed.

en provisionssalgsordning med et TM bureau kræver en kraftig likviditet fordi du / I formodentlig er nødsaget til at have et slagtilbud for at sælge noget denne vej. dvs du betaler i første omgang mere til bureauet end du for ind fra forbrugeren pr. aftale - du tjener altså først penge når forbrugeren betaler de næste pakker. Et yderligere problem med telesalg på provision er den svingende kvalitet der kan opstå - dette kan kræve store backoffice ressourcer - hvilket er dyrt og skal regnes med i salgsprisen på dit produkt.

Hvis du vælger nettet som din salgskanal for b2c abonnementsydelser så skal du altså have rigtig meget trafik før du opnår de kvantitetsfordele der er ved abonnementssalg.

Der ER fordele ved abonnementssalg, men driften og konceptet skal tænkes skarpt igennem, før det giver succes på b2c plan for en lille virksomhed. Derfor er umiddelbare råd at du i stedet allierer dig og dit produkt med en stor koncern der i forvejen leverer b2c - de spiser helt sikkert en stor bid af kagen, men få hellere et stykke af en stor kage - en regningen for en lille kage, der aldrig blev til noget.

dette var blot et indspark - har du spørgsmål er du velkommen til at skrive

De bedste hilsner

Jesper

Tilmeldt 20. Jan 08
Skrevet kl. 08:34

Hej Jesper

Tak for tilbagemeldingen. Ja der er vist mange forskellige faktorer, jeg helt skal have styr på, inden jeg tør kaste mig ud i det. Pt. er jeg i tænke-boksen, men håber fortsat det kan lade sig gøre.

Mit primære marked er Færøerne, som næsten har de samme love og regler, så på den måde afviger det ikke fra de danske. Men mit allerstørste "problem" er, at der kun bor 48.000 mennekser her oppe, og min målgruppe ligger så hos mænd i alderen 18-70 år, så det begrænser sig til ca. 14.000, hvoraf de ældre over 55 år nok ikke er så nemme at "lokke", så er vi måske nede på 12.000 og så er spørgsmålet om hvor mange af dem vil tegne et abonnement. Produktet er relevant for de flæste mænd over 18.

Tror du umiddelbart, der er grundlag for at kaste sig ud i det? En startpakke vil koste ca. 300 kr. og derefter ca. 200-300 kr. hver 3. månede. Disse tal er kun ca. tal.

Venligst

Allan

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 09:35

Hej

Jeg forstår ikke rigtigt hvorfor du vil have en bindingsperiode, - hvad får forbrugeren ud af det? Bindingsperioder bruges jo typisk hvis man som sælger vil "forære" kunden en dyrere ting, som så skal tjenes ind ved det løbende abb. - som vi kender det fra mobiltlf. Jeg forestiller mig ikke at du forventer at jeg vil binde mig i et år for at få en toilettaske?

Ville det ikke være en bedre idé med en "gave" hvis man tilmeldte sig PBS, - så trækkes kunden automatisk hver måned og får tilsendt sit produkt. Så skal kunden aktivt framelde betalingen, - og hvis beløbet kun er 99,- og produktet ellers ok, - så er mænd (hånden på hjertet) lidt dovne i den retning.

/Michael

Tilmeldt 20. Jan 08
Skrevet kl. 10:55

Hej Michael

Det er nu ikke fordi at jeg vil gøre det på den måde, men mere fordi jeg er nyskerrig og vil vide hvordan reglerne er og hvad jeg må tillade mig. At det så måske ikke er den bedste måde at få fat i kunderne på er en helt anden sag.

Venligst

Allan

Fra Rungsted Kyst
Tilmeldt 5. Aug 08
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 11:33

Hej Allan

Det lyder spændende med dit koncept - selv om du endnu ikke har afsløret hele dets indhold.

Der vil (måske selvsagt) på flere områder være regler/love du bør sætte dig grundigt ind i inden opstart. Dette kan du naturligvis gøre selv, hvis du har mod på det samt tid til det. Dette gælder ligeledes udarbejdelse af aftaler m.m.

Hvis du har brug for konkret rådgivning er du velkommen til, at kontakte undertegnede.

Med venlig hilsen

Kirsten Dalum, Cand.jur.

DALUM LAW CONSULTING s.m.b.a. - www.dalum-law.dk

Dalum Law Consulting smba  - et stærkt fokus på erhvervslejeret

www.dalum-law.dk  

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)